Udany pierwszy lot demonstratora samolotu kosmicznego Bundeswehry
Z lotniska Peenemünde w Niemczech firma Polaris pomyślnie przeprowadziła pierwszy lot demonstracyjnego samolotu kosmicznego Athena. Konstrukcja ta została zbudowana w ramach kontraktu przyznanego przez Bundeswehrę w marcu 2022 r. Athena jest już trzecim skalowanym demonstratorem samolotu kosmicznego zbudowanym przez Polaris oraz pierwszym pojazdem latającym zbudowanym na zlecenie klienta.
Jej oblot odbył się 8 listopada br. w wydzielonej ograniczonej przestrzeni powietrznej (ED-R), która została wdrożona przez Deutsche Flugsicherung na potrzeby testów w locie. ED-R obejmuje lotnisko Peenemünde i przyległe wody Morza Bałtyckiego, o łącznej powierzchni 260 km kwadratowych.
Statek powietrzny był obsługiwany przez zarejestrowanego w Księdze Guinnessa pilota drona Nielsa Herbricha, wspieranego przez zautomatyzowany kontroler lotu do stabilizacji pojazdu i zapobiegania przeciągnięciu oraz system telemetryczny Beyond-Visual-Line-Of-Sight (BVLOS). Pierwszy lot odbył się na dystansie około 10 km).
Athena ma 3,5 m długości i nominalną masę startową 120 kg. Pojazd jest napędzany czterema silnikami turboodrzutowymi i może osiągnąć maksymalną prędkość 0,4 Macha (493 km/h). Środkowa część konstrukcji jest przeznaczona do późniejszej integracji silnika rakietowego i odpowiedniego systemu rakietowego, co ma znacznie zwiększyć jej osiągi. Mocny i sztywny kadłub został zaprojektowany z myślą o współczynniku obciążenia bocznego wynoszącym 6,6 g, a solidne podwozie ma zapewniać dodatkową wytrzymałość podczas twardych lądowań.
Polaris zaprojektował, zbudował i przetestował statek powietrzny w mniej niż 8 miesięcy, co w pełni spełniło założenia harmonogramu i budżetem projektu. Firma ma zaprezentować Athenę na Berlińskiej Konferencji Bezpieczeństwa, która ma się odbyć w dniach od 30 listopada do 1 grudnia 2022 r.
Komentarze