Przejdź do treści
Źródło artykułu

Systemy Autoland i Autothrottle firmy Garmin certyfikowane dla King Air 300/350

Firma Garmin uzyskała zgodę FAA na modernizację systemów Autoland i Autothrottle w wybranych turbośmigłowych samolotach Beechcraft King Air wyposażonych w pakiet awioniki G1000 NXi. Dzięki temu autonomiczna technologia bezpieczeństwa firmy wkracza do segmentu wydajnych samolotów dwuturbośmigłowych, rozszerzając dostępność w mniejszych konstrukcjach tłokowych i turbinowych.

Certyfikat obejmuje systemy Autoland i Autothrottle dla wybranych modeli King Air 350, natomiast Autothrottle jest od razu certyfikowany dla niektórych modeli King Air 300, a certyfikacja Autoland dla tej serii spodziewana jest później. King Air 350 jest obecnie największym samolotem zatwierdzonym do korzystania z systemu Autoland, który do tej pory został certyfikowany w 10 innych typach statków powietrznych. Ten krok stanowi ważny krok w strategii firmy Garmin, polegającej na rozszerzeniu pakietu technologii bezpieczeństwa Autonomi o bardziej złożone i cięższe kategorie.

„Prawie 1000 operatorów King Air korzysta teraz z możliwości, jakie dała im modernizacja G1000. To ogłoszenie otwiera drogę do wyposażenia w systemy Autothrottle i Autoland dla wielu z tych samolotów” – powiedział Carl Wolf, wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu, programów i wsparcia w lotnictwie w firmie Garmin. „To dopiero początek”.

Autothrottle zapewnia King Air automatyczne zarządzanie mocą od startu do lądowania. System dostosowuje ustawienia przepustnicy do profili wznoszenia, przelotu i zniżania, a także zawiera wbudowane zabezpieczenia przed przegrzaniem silnika i nadmiernym momentem obrotowym. Może również automatycznie włączać się, aby zapobiec przekroczeniu lub niedostatecznej prędkości obrotowej, a w przypadku awarii silnika konfiguruje dźwignie mocy, aby ustabilizować osiągi samolotu i zapobiec utracie kontroli. W przypadku załóg latających w zatłoczonej przestrzeni powietrznej, Autothrottle przejmuje kluczowe zadanie, zmniejszając obciążenie, jednocześnie utrzymując wydajność i sprawność silnika.

Autoland z kolei został zaprojektowany tak, aby przejąć pełną kontrolę nad samolotem i wylądować w przypadku, gdy załoga nie może kontynuować lotu. Po aktywacji, za pomocą przycisku awaryjnego lub automatycznie, system wybiera najodpowiedniejszy pas startowy w oparciu o pogodę, długość pasa, paliwo i ukształtowanie terenu. Następnie komunikuje się bezpośrednio z kontrolą ruchu lotniczego, wykonuje podejście, ląduje, uruchamia hamulce i wyłącza silniki. Technologia ta ma na celu zwiększenie redundancji operacji wykonywanych przez dwóch pilotów i zapewnienie siatki bezpieczeństwa dla lotów z jednym pilotem, szczególnie w nagłych wypadkach medycznych.

Podczas aktywacji system wyświetla czytelne komunikaty na wyświetlaczach w kokpicie, aby pasażerowie rozumieli, co się dzieje. Informacje takie jak lotnisko docelowe, szacowany czas podróży i pozostały dystans są wyświetlane prostym językiem. Komunikaty głosowe wyjaśniają każdy krok, zmniejszając zamieszanie i zapewniając poczucie bezpieczeństwa. Pasażerowie mogą również korzystać z komunikatów na wyświetlaczach, aby w razie potrzeby komunikować się z kontrolerami.

Oprócz systemów Autoland i Autothrottle, Garmin wprowadza aktualizacje do pokładu G1000 NXi w samolocie King Air. Ulepszenia obejmują rozszerzone funkcje wizji syntetycznej, takie jak trójwymiarowe zobrazowanie dróg kołowania i struktur lotniskowych, narzędzie Runway Occupancy Awareness, które wykorzystuje ADS-B do ostrzegania o możliwych wtargnięciach. Zintegrowano również radar pogodowy GWX 8000 StormOptix, dostępny już w innych platformach, zapewniając automatyczną regulację nachylenia i wzmocnienia radaru, a także przewidywanie turbulencji i opadów gradu.

Modernizacje systemów Autoland i Autothrottle są dostępne u autoryzowanych dealerów Garmin dla wybranych samolotów King Air.

Garmin po raz pierwszy wprowadził Autoland w 2019 roku jako część pakietu funkcji bezpieczeństwa. System został zaprojektowany jako ostatnia linia obrony w przypadku utraty przytomności przez pilota, umożliwiając nawigację na odpowiedni pas startowy i wykonanie całkowicie automatycznego lądowania bez ingerencji człowieka.

W 2020 roku system Autoland został certyfikowany przez FAA w samolocie Piper M600/SLS, co uczyniło go pierwszym na świecie w pełni zatwierdzonym systemem awaryjnego lądowania dla lotnictwa ogólnego. Szybko został on dodany do samolotów Cirrus Vision Jet SF50 i Daher TBM 940, dając pilotom wysokowydajnych samolotów turbinowych dostęp do tej funkcji.

W tym samym roku Autoland otrzymał prestiżowe trofeum Roberta J. Colliera za potencjał w zakresie ratowania życia i poprawy bezpieczeństwa lotniczego. Od tego czasu Garmin systematycznie rozszerzał tę technologię na kolejne platformy, w tym system Safe Return Autoland w samolocie Cirrus SR22 G7+. Po zatwierdzeniu King Air 350, system Autoland wydaje się przechodzić z niszowych zastosowań do głównego nurtu lotnictwa biznesowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony