Przejdź do treści
B767 należący do linii Aeroflot, fot. Aeroflot
Źródło artykułu

Sloty na Heathrow po Aerofłocie rozdane. Są niespodzianki

Prawa startu i lądowania o dokładnej porze dnia lub nocy (tzw. sloty) w porcie lotniczym Londyn-Heathrow, które wcześniej należały do rosyjskich flagowych linii lotniczych – Aerofłotu, zostały rozdzielone. 

Dodatkowe sloty w sezonie zimowym IATA 2022-2023 otrzymały linie lotnicze m.in. Avianca, JetBlue, Vistara czy WestJet. Aerofłot posiadał historycznie w sezonie zimowym 1344 slotów. W maju rząd Wielkiej Brytanii nałożył sankcje na rosyjskie linie lotnicze, uniemożliwiając im handel slotami, które są wyceniane nawet na 50 milionów funtów.

W lutym Rosja zaatakowała Ukrainę, a decyzja ta bezpośrednio wpłynęła na przemysł lotnictwa komercyjnego na całym świecie. Niedługo po inwazji Wielka Brytania zakazała rosyjskim liniom lotniczym i samolotom przelotu przez swoją przestrzeń powietrzną, skutecznie blokując Aerofłotowi kontynuowanie codziennych lotów między moskiewskim międzynarodowym lotniskiem Szeremietiewo a londyńskim Heathrow.

Inwazja Rosji na Ukrainę stworzyła na Heathrow sytuację, w której lukratywne sloty zostały bez użytkownika i trzeba było je rozdzielić. Bez konieczności płacenia milionów funtów zwycięskie linie lotnicze otrzymały 1344 slotów wcześniej obsługiwanych przez państwowego przewoźnika z Rosji.

W maju brytyjski sekretarz ds. transportu, Grand Shapps, zakazał rosyjskim liniom lotniczym zarabiania na sprzedaży lub cesji slotów na brytyjskich lotniskach. Prawa startów i lądowań mogły być warte nawet 50 mln funtów brytyjskich lub nawet więcej. W 2016 roku omańskie linie lotnicze Oman Air, aby móc wykonywać drugą dzienne rotację Maskat–Londyn-Heathrow-Maskat kupiły parę slotów na największym lotnisku w stolicy Wielkiej Brytanii Air France-KLM za 75 mln milionów dolarów.

Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony