Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sikorsky przekształca śmigłowiec UH-60L Black Hawk w U-Hawk – bojowy, autonomiczny system bezzałogowy

W ciągu zaledwie 10 miesięcy Sikorsky, spółka zależna Lockheed Martin, przekształciła śmigłowiec UH-60L Black Hawk w S-70UAS U-Hawk, wszechstronny, autonomiczny system bezzałogowy (UAS) z 25 proc. większą przestrzenią ładunkową niż standardowy Black Hawk.

Kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu "clamshell" i rampą, a konwencjonalne układy sterowania lotem wymieniono na trzeciej generacji, niskokosztowy system fly-by-wire zintegrowany z technologią autonomii MATRIX.

Śmigłowiec S-70UAS U-Hawk, prezentowany na targach AUSA 2025, oferuje większą kabinę umożliwiającą:

  • transport dłuższych ładunków, w tym pocisków,
  • wjazd/wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
  • przewóz zapasów typu roll-on/roll-off,
  • odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
  • przenoszenie zbiorników paliwa zwiększających zasięg lub czas przebywania w rejonie operacyjnym.

„Sikorsky wprowadza rozwiązanie XXI wieku, przekształcając UH 60L Black Hawki w pełni autonomiczne platformy użytkowe" – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. „Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę szybko i przy rozsądnych kosztach. U-Hawk kontynuuje dziedzictwo Black Hawka jako światowego lidera wśród śmigłowców użytkowych i otwiera nowe możliwości w ramach systemów bezzałogowych."

Modyfikacje strukturalne i konwersję śmigłowca UH-60L w konfigurację bezzałogową U-Hawk prowadzi zespół Sikorsky Innovations. Pierwszy lot planowany jest na 2026 rok.

Misje realizowane przez U-Hawk:

  • Przestrzeń ładunkowa zwiększona o 25 proc. w porównaniu do UH-60L.
  • Możliwość przewozu ładunków ponadgabarytowych do maksymalnej masy całkowitej.
  • Transport i obsługa bezzałogowych pojazdów naziemnych, np. HDT Hunter Wolf 6x6 UGV.
  • Przewóz do czterech kontenerów JMIC (obecnie dwa).
  • Transport pocisków – np. pojemnik HIMARS z sześcioma rakietami lub dwa pociski Naval Strike Missile.
  • Możliwość odpalania efektorów z czujnikami/uzbrojeniem.
  • Zasięg do 1600 mil morskich lub 14 godzin na stacjonowaniu bez tankowania.

Podobnie jak UH-60L, U-Hawk umożliwia załadunek boczny oraz podnoszenie ładunków zewnętrznych do 4 080 kg za pomocą haka.

Sterowanie przez operatora, nie pilota

Operator kontroluje U-Hawk z tabletu – od startu po lądowanie. Drzwi clamshell i rampa otwierają się automatycznie przy załadunku, a system MATRIX generuje plan lotu, wykorzystując sensory i algorytmy do bezpiecznej nawigacji.

Kosztowo efektywny system użytkowy UAS

Usunięcie kokpitu, foteli i stanowisk załogi czyni U-Hawk pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym Black Hawk.

„U-Hawk to efektywny kosztowo UAS, wykorzystujący wspólne elementy floty UH-60, a bezzałogowa konstrukcja redukuje koszty operacyjne i serwisowe" – wyjaśnia Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. „Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji retrofitów, projektując komputery zarządzania pojazdem, elementy siłowników i modyfikacje kadłuba, które zostaną włączone w przyszłe modyfikacje i produkcję rodziny UAS."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony