Sikorsky przekształca śmigłowiec UH-60L Black Hawk w U-Hawk – bojowy, autonomiczny system bezzałogowy
W ciągu zaledwie 10 miesięcy Sikorsky, spółka zależna Lockheed Martin, przekształciła śmigłowiec UH-60L Black Hawk w S-70UAS U-Hawk, wszechstronny, autonomiczny system bezzałogowy (UAS) z 25 proc. większą przestrzenią ładunkową niż standardowy Black Hawk.
Kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu "clamshell" i rampą, a konwencjonalne układy sterowania lotem wymieniono na trzeciej generacji, niskokosztowy system fly-by-wire zintegrowany z technologią autonomii MATRIX.
Śmigłowiec S-70UAS U-Hawk, prezentowany na targach AUSA 2025, oferuje większą kabinę umożliwiającą:
- transport dłuższych ładunków, w tym pocisków,
- wjazd/wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
- przewóz zapasów typu roll-on/roll-off,
- odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
- przenoszenie zbiorników paliwa zwiększających zasięg lub czas przebywania w rejonie operacyjnym.
„Sikorsky wprowadza rozwiązanie XXI wieku, przekształcając UH 60L Black Hawki w pełni autonomiczne platformy użytkowe" – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. „Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę szybko i przy rozsądnych kosztach. U-Hawk kontynuuje dziedzictwo Black Hawka jako światowego lidera wśród śmigłowców użytkowych i otwiera nowe możliwości w ramach systemów bezzałogowych."
Modyfikacje strukturalne i konwersję śmigłowca UH-60L w konfigurację bezzałogową U-Hawk prowadzi zespół Sikorsky Innovations. Pierwszy lot planowany jest na 2026 rok.
Misje realizowane przez U-Hawk:
- Przestrzeń ładunkowa zwiększona o 25 proc. w porównaniu do UH-60L.
- Możliwość przewozu ładunków ponadgabarytowych do maksymalnej masy całkowitej.
- Transport i obsługa bezzałogowych pojazdów naziemnych, np. HDT Hunter Wolf 6x6 UGV.
- Przewóz do czterech kontenerów JMIC (obecnie dwa).
- Transport pocisków – np. pojemnik HIMARS z sześcioma rakietami lub dwa pociski Naval Strike Missile.
- Możliwość odpalania efektorów z czujnikami/uzbrojeniem.
- Zasięg do 1600 mil morskich lub 14 godzin na stacjonowaniu bez tankowania.
Podobnie jak UH-60L, U-Hawk umożliwia załadunek boczny oraz podnoszenie ładunków zewnętrznych do 4 080 kg za pomocą haka.
Sterowanie przez operatora, nie pilota
Operator kontroluje U-Hawk z tabletu – od startu po lądowanie. Drzwi clamshell i rampa otwierają się automatycznie przy załadunku, a system MATRIX generuje plan lotu, wykorzystując sensory i algorytmy do bezpiecznej nawigacji.
Kosztowo efektywny system użytkowy UAS
Usunięcie kokpitu, foteli i stanowisk załogi czyni U-Hawk pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym Black Hawk.
„U-Hawk to efektywny kosztowo UAS, wykorzystujący wspólne elementy floty UH-60, a bezzałogowa konstrukcja redukuje koszty operacyjne i serwisowe" – wyjaśnia Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. „Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji retrofitów, projektując komputery zarządzania pojazdem, elementy siłowników i modyfikacje kadłuba, które zostaną włączone w przyszłe modyfikacje i produkcję rodziny UAS."



Komentarze