Przejdź do treści
Źródło artykułu

Procedury wpisu, zmiany danych oraz wykreślenia urządzenia latającego

Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego zostały opublikowane procedury wpisu, zmiany danych oraz wykreślenia urządzenia latającego.

1. Wpis do ewidencji urządzenia latającego.

Uwaga. Poniższe informacje w zakresie wpisu do ewidencji dotyczą najczęstszych przypadków i mają na celu ułatwienie składania wniosku.

Właściciel/użytkownik sprzętu lotniczego, zamierzający dokonać wpisu urządzenia latającego do ewidencji, w pierwszej kolejności powinien zarezerwować znak rozpoznawczy, podając dane niezbędne do właściwej kwalifikacji urządzenia latającego.

Do korespondencji z ULC w przedmiotowej sprawie należy skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń - ULC

Uwaga: Rezerwacja znaku rozpoznawczego nie upoważnia do wykonywania lotów statkiem powietrznym. Dokonując rezerwacji znaku dla określonego statku powietrznego Prezes Urzędu nie weryfikuje merytorycznie podanych przez wnioskodawcę danych dotyczących statku powietrznego. W szczególności Prezes Urzędu nie weryfikuje poprawności zadeklarowanej przez wnioskodawcę klasy czy kategorii/podkategorii statku powietrznego. Powyższe badane jest dopiero w postępowaniu o wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych. Rezerwacja znaku nie przesądza zatem o rozstrzygnięciu ewentualnego wniosku o wpis i nie stanowi gwarancji uzyskania takiego wpisu.

Po otrzymaniu informacji o rezerwacji znaku rozpoznawczego należy wystąpić do Wydziału Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych ULC z pisemnym zgłoszeniem (którego wzór znajduje się na stronie Formularze wniosków oraz zgłoszeń - ULC), które powinno zawierać m.in:

  • imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny właściciela urządzenia latającego,
  • imię i nazwisko albo nazwę (firmę) oraz adres zamieszkania albo siedziby i korespondencyjny osoby faktycznie władającej urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem,
  • dane urządzenia latającego obejmujące:
  • typ, model lub nazwę;
  • oznaczenie fabryczne (jeżeli jest inne niż określone w typie, modelu lub nazwie);
  • podkategorię i kategorię;
  • numer seryjny;
  • zatwierdzenie typu, wydane przez właściwy organ państwa projektu albo innego państwa UE, poświadczającego jakie wymagania techniczne urządzenie latające spełnia,
  • producenta urządzenia latającego:
  • imię i nazwisko albo nazwę i adres,
  • aktualne podstawowe dane techniczne urządzenia latającego pozwalające określić jego rodzaj i charakterystykę, np.:

- masę własną lub maksymalną masę do startu (MTOM);
- liczbę miejsc;
- prędkość minimalną lub maksymalną (właściwą dla wnioskowanej podkategorii)
- rodzaj napędu;
- rodzaj konstrukcji;
- dane dotyczące silnika i śmigła.

W celu umożliwienia sklasyfikowania we wnioskowanej kategorii i podkategorii urządzenia latającego do zgłoszenia należy dołączyć:

Dla motolotni oraz lotni, paralotni i motoparalotni należy dołączyć:

  • fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy.

Dla ultralekkich statków powietrznych np.: UL-A, UL-G, UL-MG, UL-H, UL-AG, UL-B, UL-AS oraz w kategorii K5. Niekwalifikowane: UL-70, UL-115, UL-VTOL należy dołączyć:

  • 2 fotografie urządzenia latającego (z przodu i z boku) o wymiarach 10×15 cm lub ich zapis cyfrowy (widok od przodu i od tyłu przedstawiający obie strony UL z widocznymi naniesionymi znakami rozpoznawczymi) spełniającymi warunki określone w Załączniku Nr 8, Rozdział 2-4 rozporządzenia wyłączającego,
  • dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych, a także umowę z użytkownikiem innym niż właściciel, jeśli urządzenie latające jest przedmiotem takiej umowy;
  • w przypadku importowanego urządzenia latającego zaświadczenie właściwego organu państwa importu, że dany egzemplarz został wykreślony z rejestru albo że nigdy nie był wpisany do rejestru państwa importu.

Jednym z warunków dokonania wpisu urządzenia latającego do ewidencji jest również spełnienie kryteriów umożliwiających włączenie urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii i podkategorii, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji.

W przypadku niżej wymienionych statków powietrznych kategorii K4. Kwalifikowana:

  • UL-PHG. Motolotnia
  • UL-PPGG. Motoparalotnia
  • UL-HG1. Lotnia bez napędu
  • UL-HG2. Lotnia z napędem
  • UL-PG. Paralotnia bez napędu
  • UL-PPG. Paralotnia z napędem

oraz w kategorii K5. Niekwalifikowana np.:

  • UL-70. Jednoosobowe bez napędu,
  • UL-115. Jednoosobowe z napędem,
  • UL-VTOL. Jednoosobowe pionowego startu i lądowania.

oceny dokonuje się na podstawie danych zawartych we wniosku.

W przypadku niżej wymienionych ultralekkich statków powietrznych:

  • UL-A. Ultralekki samolot
  • UL-G. Ultralekki szybowiec (E0/E1/E2)
  • UL-MG. Ultralekki motoszybowiec
  • UL-H. Ultralekki śmigłowiec
  • UL-AG. Ultralekki wiatrakowiec
  • UL-B. Ultralekki balon (F/T)
  • UL-AS. Ultralekki sterowiec

do zgłoszenia o wpis w kategorii K4. Kwalifikowana należy dołączyć dokumenty potwierdzające możliwość włączenia danego egzemplarza do wnioskowanej kategorii, w tym potwierdzające, że:

  • 1. statek powietrzny jest zgodny z typem wpisanym na Listę Typów Zatwierdzonych (LTZ) w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany, lub
  • 2. statek powietrzny objęty jest ważnym zagranicznym certyfikatem albo zatwierdzeniem typu innym niż certyfikat typu zgodny z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze, które zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o wolnym Handlu (EFTA) - strony o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym zgodnym z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot zatwierdzający, np.:
  • deklarację zgodności, o której mowa w załączniku 5a do rozporządzenia wyłączającego (pkt 2 ppkt 2) dla zgłaszanego egzemplarza lub
  • kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą powiązać dany egzemplarz z ważnym certyfikatem lub zatwierdzeniem typu oraz
  • oświadczenie wnioskującego o braku modyfikacji powodujących niezgodność egzemplarza urządzenia latającego z certyfikatem lub zatwierdzeniem typu lub, w przypadku modyfikacji, zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu, wydane przez podmiot zatwierdzający.

W przypadku niespełnienia wymagań do sklasyfikowania urządzenia latającego w kategorii K4. Kwalifikowana należy rozważyć możliwość wnioskowania o wpis do kategorii K6E.Eksperymentalna.

Do zgłoszenia o wpis w kategorii K6E. Eksperymentalna należy dołączyć dokumenty potwierdzające możliwość włączenia danego egzemplarza do wnioskowanej kategorii, w tym potwierdzające spełnienie wymagań dla poniżej wskazanych przypadków:

Przypadek A:

Statek powietrzny, który spełnia mające zastosowanie wymagania dla potwierdzenia zdatności, o których mowa w Załączniku 5a rozporządzenia wyłączajacego oraz:

  • a) utracił ważność certyfikatu albo zatwierdzenia typu lub dla którego nie istnieje posiadacz certyfikatu albo zatwierdzenia typu, w przypadku typu, dla którego certyfikat albo zatwierdzenie typu zostały wydane przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub
  • b) nie jest zgodny, w wyniku wykonanych modyfikacji, z wydanym certyfikatem albo z zatwierdzeniem typu, lub z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot zatwierdzający.

Przypadek B.

Statek powietrzny, który został specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu oraz został:

  • a) zbudowany według nowego, niewypróbowanego uprzednio projektu w celu badania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech tego projektu lub
  • b) zmodyfikowany w taki sposób, że podczas lotu należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas, w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania

Zgłoszenie na użytek własny.

Do zgłoszenia w przypadku wnioskowania o wpis do ewidencji w kategorii K6E.Eksperymentalna przez właściciela lub użytkownika użytkującego na własny użytek, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, zgodnie z mającymi zastosowanie ograniczeniami użytkowania, należy dołączyć:

Przypadek A:

  • Informację o dokonaniu oceny zdatności, której druk znajduje się pod linkiem Zdatność do lotu - ULC, oraz
  • kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą ocenić spełnienie warunków, lub
  • oświadczenie wnioskującego o niezgodności egzemplarza urządzenia latającego ze wskazanym certyfikatem lub zatwierdzeniem typu lub zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu ze wskazaniem modyfikacji / niezgodności.

Przypadek B:

  • kopię ostatniego dokumentu poświadczającego zdatność do lotu pozwalającą ocenić spełnienie warunków

Zgłoszenie przez prowadzących działalność w zakresie projektowania i produkcji albo podmioty wyspecjalizowane.

W przypadku wnioskowania o wpis do ewidencji w kategorii K6E. Eksperymentalna przez podmiot, który zbudował lub zmodyfikował urządzenie latające i który posiada prawa do projektu statku powietrznego albo projektu typu statku powietrznego, z możliwością wprowadzania zmian w tym projekcie, który prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji albo jest podmiotem wyspecjalizowanym w prowadzeniu badań wyrobów, wpis do ewidencji dla przypadku B dokonywany jest po pozytywnej weryfikacji wniosku, z którego wynika spełnienie ww. warunków.

Warunki włączenia urządzenia latającego dla kategorii amatorska (K6A) wraz z wymaganiami dotyczącymi dokumentowania dowodów na włączenie do kategorii są opisane w:

Wytycznych Nr 8 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie warunków włączenia statków powietrznych klasy urządzenie latające do kategorii Amatorska (K6A). Szczegółowa informacja w zakresie kategorii K6A.Amatorska w opracowaniu.

Uwaga: formularz zgłoszenia o wpis/zmianę danych urządzenia latającego do ewidencji oraz wytyczne Prezesa Urzędu w sprawie warunków włączenia K6A są dostępne pod adresami:

Formularze wniosków oraz zgłoszeń

Wytyczne (K6A)

Dokumenty potwierdzające możliwość włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii można uzupełnić elektronicznie dołączając je do zgłoszenia na nośniku elektronicznym albo poprzez platformę epuap: /ULCPR/SkrytkaESP.
Po stwierdzeniu możliwości włączenia urządzenia latającego do wnioskowanej kategorii oraz sprawdzeniu kompletności zgłoszenia oraz wskazanych załączników wydaje się świadectwo ewidencji urządzenia latającego.
Podstawa prawna:

1. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31).
2. Załącznik nr 5a oraz Załącznik nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.

Informacje uzupełniające:

Zgłoszenie oraz dokumenty potwierdzające istnienie wobec urządzenia latającego prawa własności i ograniczonych praw rzeczowych powinny być złożone w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu albo w uwierzytelnionych notarialnie odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za rezerwację znaku rozpoznawczego, wpis do ewidencji oraz akceptację umowy z użytkownikiem innym niż właściciel są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe.

2. Zmiana danych wpisanych do ewidencji.

Zmiana danych wpisanych nie wymaga uprzedniego złożenia wniosku o rezerwację znaku rozpoznawczego. Zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się oryginalne świadectwo ewidencji oraz pisemne zgłoszenie o dokonanie zmiany.

W przypadku zmiany właściciela lub wpisu użytkownika urządzenia latającego, zgłaszając zmianę danych rejestrowych, składa się również dokument potwierdzający własność, ograniczone prawo rzeczowe do statku powietrznego lub umowę z osobą faktycznie władającą urządzeniem latającym na podstawie umowy z właścicielem.

W przypadku zmiany danych technicznych urządzenia latającego zawartych w świadectwie ewidencji, składa się również dokumenty potwierdzające dokonanie takiej zmiany.
Podstawa prawna: Załącznik nr 8 – pkt 1.4.1 do rozporządzenia wyłączającego.

Wyżej wymienione dokumenty potwierdzające zmianę danych powinny być dołączone do zgłoszenia w oryginałach oraz kopiach do poświadczenia za zgodność przez pracownika Urzędu albo uwierzytelnionych notarialnie lub urzędowo odpisach lub kopiach. Poświadczenie zgodności z oryginałem na podstawie pkt. 4 cz. II załącznika do Ustawy o Opłacie Skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) jest odpłatne w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony poświadczanego dokumentu. Opłatę za poświadczenie zgodności należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z dopiskiem: opłata skarbowa za poświadczenie zgodności.

Informacje dotyczące numerów rachunków bankowych oraz aktualne stawki opłat lotniczych za wymianę świadectwa ewidencji oraz akceptację umowy oddania w użytkowanie są dostępne na stronie internetowej ulc.gov.pl w zakładce Opłaty lotnicze i skarbowe.

Znaki rozpoznawcze na urządzeniach latających Urządzenia latające podlegające wpisowi do ewidencji otrzymują znak rozpoznawczy złożony z grupy czterech liter. Szczegółowe zasady dotyczące rozmieszczenia, wielkości, rodzaju liter i cyfr umieszczanych na urządzeniach latających zawarte są w Rozdziale 2, 3 oraz 4 Załącznika nr 8 do rozporządzenia wyłączającego.

3. Wykreślenie z ewidencji urządzenia latającego.

Wykreślenie urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych następuje:

a) z urzędu – w przypadku zniszczenia urządzenia latającego lub stałej utraty zdolności do wykonywania lotów;
b) na wniosek właściciela urządzenia latającego.

W przypadku konieczności uzyskania dodatkowo zaświadczenia o wykreśleniu urządzenia latającego z ewidencji w wersji dwujęzycznej (polski/angielski) należy uiścić opłatę lotniczą zgodnie z aktualną tabelą opłat lotniczych (tab. 1 cz. III pkt. 5). Potwierdzenie dokonania opłaty lotniczej należy przedstawić w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych.
Podstawa prawna: § 5 ust. 4 rozporządzenia wyłączającego.

Uwaga: formularz wniosku o wykreślenie z rejestru/ewidencji dostępny jest pod adresem Formularze wniosków oraz zgłoszeń

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony