Sebastian Kawa po raz trzeci Mistrzem Świata!
Sebastian KAWA po brawurowym finiszu wygrał ósmą konkurencję i z ogromną przewagą zdobył tytuł Mistrza Świata w Wyścigach Szybowcowych
Sebastian Kawa we wspaniałym stylu wywalczył trzeci z rzędu tytuł mistrza świata. Sebastian Kawa jest jedynym na świecie pilotem szybowcowym, który kiedykolwiek zdobył tytuł mistrza świata w wyścigach szybowcowych. Mistrzostwa rozegrane zostały po raz trzeci. Dwie poprzednie edycje (2005 Francja, 2007 Nowa Zelandia) również wygrał Sebastian. Tym samym żaden z zagranicznych pilotów nie może poszczycić się tytułem Mistrza Świata w Wyścigach Szybowcowych.
Sebastian wygrał podczas zakończonych właśnie w Chile mistrzostw cztery z ośmiu rozegranych konkurencji. Przewaga którą wypracował po rozegraniu siódmej konkurencji gwarantowała mu tytuł Wicemistrza niezależnie od wyników ostatniej konkurencji. Aby zdobyć tytuł mistrza świata, wystarczyło, że przekroczyłby metę jako ósmy. Jednak i w ostatniej konkurencji Sebastian walczył do końca. Na końcowych kilometrach wyprzedził we wspaniałym stylu wszystkich rywali i jako pierwszy przekroczył linię mety wygrywając ostatnią konkurencję mistrzostw.
Śmiało można powiedzieć, że Kawa znokautował rywali.
AUKCJE ALLEGRO: Godzinny Lot Szybowcem Puchacz z Sebastianem Kawą w Międzybrodziu Żywieckim!!!
Sebastian Kawa: „Latanie w Andach z kondorami dostarcza niezapomnianych wrażeń. Rywalizując z najlepszymi pilotami na świecie w tak trudnym a zarazem pięknym terenie zdobyłem kolejne cenne doświadczenie, które pozwoliło mi wspiąć się na wyższy poziom zaawansowania w lataniu szybowcowym”
Stanisław Wujczak doleciał do mety jako 13 i pozostał na 8 miejscu w klasyfikacji generalnej. Tym samym, na co dzień Instruktor pilot Boeinga 767 w Polskich Liniach Lotniczych LOT wywalczył 8 miejsce wśród 15 najlepszych na świecie pilotów w wyścigach szybowcowych.
Konkurencja dnia - Zadaniem dnia był przelot prędkościowy po trasie wieloboku o długości 269,7 km. Była to jedna z krótszych konkurencji mistrzostw. Trasa przebiegała głównie na północ od Santiago. Linia startu lotnego została otwarta o godzinie 15:00 (19:00 czasu polskiego). Chilijczyk Carlos Rocca z całych sił próbował wygrać z Sebastianem. Robił wszystko aby dogonić Sebastiana. Podczas dzisiejszej konkurencji nie był w stanie nawet zbliżyć się do naszego pilota. Stanisław Wujczak leciał dzisiaj bardzo aktywnie. Cały czas utrzymywał się w czołówce peletonu. W końcowej fazie lotu stracił niespodziewanie trochę wysokości i odstał od czołowej grupy. Na mecie zameldował się na trzynastej pozycji i pozostał na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej mistrzostw.
Wyniki ósmej konkurencji:
1. Sebastian KAWA Diana 2 POL 10 pkt
2. Mario KIESSLING Ventus 2 GER 8 pkt
3. Tilo HOLIGHAUS Ventus 2 GER 7 pkt
13. Stanisław WUJCZAK ASG 29 POL 0 pkt
Kolejność w klasyfikacji generalnej po rozegraniu wszystkich konkurencji:
1. Sebastian Kawa Diana 2 POL 69 pkt
2. Carlos Rocca Ventus 2 CHI 54 pkt
3. Mario KIESSLING Ventus 2 GER 47 pkt
4. Uli Schwenk Ventus 2 GER 46 pkt
5. Thomas GOSTNER Diana 2 ITA 45 pkt
6. Tilo HOLIGHAUS Ventus 2 GER 24 pkt
7. Wolfgang JANNOWITCH Ventus 2 AUT 15 pkt
8. Stanisław WUJCZAK ASG 29 POL 14 pkt
Polska ekipa
Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) - w ciągu 5 lat (do 2008 roku) wygrał wszystkie najważniejsze zawody szybowcowe w jakich uczestniczył. Wywalczył w tym czasie pięć tytułów szybowcowego mistrza świata i dwukrotnie tytuł mistrza Europy. Trzy razy z rzędu zwyciężył w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Szybowcowych startując na polskim szybowcu Diana 2. W czerwcu 2009 roku latając również na Dianie 2 zdobył złoty medal podczas 3 Światowych Igrzysk Lotniczych w Turynie. Z zawodu lekarz. Mąż Ani i Tata trzy letniej Marty i sześcio letniej Oli.
Stanisław Wujczak (Aeroklub Leszczyński) – zdobywca dwóch srebrnych i jednego brązowego medalu podczas mistrzostw Europy. Wielokrotny medalista mistrzostw Polski. W Chile wystartował na szybowcu ASG 29. Instruktor, Pilot Boeinga 767 w PLL LOT.
Czytaj również Sebastiana Kawy przepis a sukces...
Jacek Dankowski trener Szybowcowej Kadry Narodowej od 1994 r. W tym czasie jego podopieczni w Mistrzostwach Świata, Europy i Igrzyskach Lotniczych zdobyli łącznie 43 medale Mistrzostw Świata i Europy – 18 złotych, 12 srebrnych i 13 brązowych. Na co dzień kapitan instruktor w PLL LOT. Pilotuje samoloty Embraer 145. Wylatał 9 600 godzin na samolotach i ponad 2 200 godzin na szybowcach.
Mistrzostwa świata
Pierwsze Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych odbyły się na francuskim lotnisku Saint Auban we wrześniu 2005 roku. W dniach od 19 do 24 grudnia 2007 r. na nowozelandzkim lotnisku w Omarama odbyła się druga edycja mistrzostw.
Zawodnicy i sprzęt
Do mistrzostw zakwalifikowało się tylko 15 zawodników z 8 krajów. Ze względów bezpieczeństwa maksymalna liczba zawodników nie może przekroczyć 20 pilotów. Prawie każdy z zawodników ma na swoim koncie medale mistrzostw świata i Europy. Mistrzostwa rozgrywane są w klasie 15 metrowej, w której jedynym ograniczeniem jest rozpiętość skrzydeł nie mogąca przekroczyć długości 15 metrów.
Podstawowe zasady
Konkurencje były rozgrywane przez 8 dni. Zwykle rozgrywana jest jedna konkurencję jednego dnia. Zwycięzcą konkurencji jest pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. Wynik zawodnika jest wyrażony w godzinach, minutach i sekundach. Zwycięzca dnia otrzymuje 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej, aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 punkt. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymują punktów. Mistrzem Świata zostaje pilot, którego suma punktów zdobytych w poszczególnych konkurencjach będzie najwyższa.
Konkurencje
Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km, a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Największe osiągane prędkości chwilowe z jaką lecą szybowce dochodzą nawet do 300 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – „Regatta Start”) zwykle 40-60 minut po starcie ziemnym ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze jest zwycięzcą konkurencji.
Więcej o pilotach i zawodach w Chile również w filmie: http://vimeo.com/8566127
Jacek Dankowski
Komentarze