Przejdź do treści
Źródło artykułu

Satelita EUTELSAT 36D wysłany na miejsce startu na pokładzie transportowca BelugaST

Zbudowany przez inżynierów Airbusa geostacjonarny satelita telekomunikacyjny EUTELSAT 36D został wysłany z francuskiej Tuluzy do Sanford na Florydzie w ładowni samolotu Airbus BelugaST (A300-600ST).

Jeszcze w tym miesiącu poleci na orbitę z Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na pokładzie statku SpaceX Falcon 9. Wraz z pojawieniem się nowego transportowca BelugaXL, opartego na konstrukcji większego samolotu A330-200, flota maszyn BelugaST (A300-600) jest teraz w pełni dostępna do świadczenia usług transportu ponadgabarytowego na całym świecie.

Projekt EUTELSAT 36D bazuje na konstrukcji najnowszej generacji geostacjonarnego satelity telekomunikacyjnego Eurostar Neo. Zapewni transmisję telewizyjną (DTH) oraz usługi łącznościowe dla rządów w Afryce, Europie i na Bliskim Wschodzie. Jego planowany czas działania wynosi ponad 15 lat.

Philippe Pham, dyrektor ds. systemów telekomunikacji i nawigacyjnych w Airbusie, powiedział: „EUTELSAT 36D to najnowszy projekt w naszej ponad trzydziestoletniej współpracy z Eutelsat,. Zarazem to 22 geosatelita, który zbudowaliśmy dla tej firmy. Zapewni on większą przepustowość transmisji w Afryce i Eurazji. Dzięki 70 transponderom pasma Ku, w pełni elektryczny EUTELSAT 36D wykona wszystkie główne misje EUTELSAT 36B, z lepszymi zasięgiem i wydajnością”.

Będzie to czwarty satelita Eurostar Neo na orbicie. Eurostary Neo odznaczają się zwiększoną ładownością i bardziej wydajnymi systemami kontroli zasilania oraz temperatury. Airbus skrócił ich czas produkcji i zoptymalizował koszty w pełni ucyfrowionego procesu produkcyjnego. EUTELSAT 36D generuje 18 kW mocy elektrycznej i ma zmniejszoną masę startową, około 5 ton metrycznych. Uzyskanie takich parametrów jest możliwe dzięki funkcji EOR (Electric Orbit Raising), dzięki której Airbus jest światowym liderem w dziedzinie napędu elektrycznego dla satelitów. Rodzina satelitów telekomunikacyjnych Airbusa Eurostar Neo opiera się na platformie i technologiach nowej generacji, opracowanych przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i innych, w tym Centre National d'Etudes Spatiales (CNES) i brytyjskiej Agencji Kosmicznej Agencja (UKSA).

To już trzeci raz, gdy Beluga dostarcza satelitę geostacjonarnego Airbusa do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Florydzie. Poprzednio Belugi wiozły Hotbirda 13G (17 października 2022 r.) i Inmarsata 6-F2 (30 stycznia 2023 r.). Zdolność Airbusa do zaoferowania własnej usługi transportowej przy pomocy Belug jest przykładem korporacyjnej synergii biznesowej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony