Samoloty Indian Air Force dotknięte GPS spoofing. Podejrzane Chiny
Między 29 marca, a 1 kwietnia 2025 r., na pokładach C-130 i C-17 Indie wysłały pierwszą partię pomocy do Myanmaru, ale ich piloci zgłosili, że sygnał GPS samolotów został zmanipulowany, gdy znajdowały się one w przestrzeni tego kraju.
Do zdarzenia doszło podczas przelotu przez przestrzeń powietrzną Myanmaru, w tym w regionach wokół Rangunu, Nay Pyi Taw i Mandalay. IAF nie odniosło się jednak bezpośrednio do GPS spoofing, a zamiast tego podkreśliły gotowość operacyjną i bezpieczne ukończenie wszystkich operacji.
Podejrzenie przeprowadzenia cyberataku padło na Chiny, które miał zakłócić nawigację samolotów znajdujących się w powietrzu. Aby utrzymać kurs i zagwarantować bezpieczeństwo lotu, piloci Indian Air Force musieli wykorzystać systemy zapasowe.
Podczas gdy proste zakłócanie uniemożliwia nawigację poprzez maskowanie prawdziwych sygnałów satelitarnych, podszywanie się pod sygnał GPS jest znacznie bardziej wyrafinowanym procesem, obejmującym celowe przesyłanie sygnałów w celu naśladowania danych GPS, które pokładowe urządzenia nawigacyjne powinny śledzić.
W momencie, gdy samolot z Myanmaru napotkał zakłócenia sygnału i GPS spoofing, piloci natychmiast włączyli zapasowe systemy nawigacji bezwładnościowej. Ze względu na nadmierne poleganie na systemach nawigacji satelitarnej na obszarach podatnych na wojnę elektroniczną, cyberatak wywołał obawy dotyczące bezpieczeństwa. Mimo że nowoczesne samoloty mają systemy zapasowe, takie incydenty podkreślają potrzebę zwiększonej czujności i szybkiego reagowania na pojawiające się symptomy GPS Jamming i Spoofing.



Komentarze