Samoloty AKL Politechniki Wrocławskiej ze zwycięstwem i 2. miejscem na zawodach w Teksasie
Wrocławscy studenci najlepsi w USA! Członkowie Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej ukończyli prestiżowe zawody dla młodych konstruktorów lotniczych SAE Aero Design East ze zwycięstwem w jednej kategorii i drugim miejscem w kolejnej.
Konkurs SAE Aero Design East rozegrano w ten weekend w Teksasie. Warunki pogodowe stanowiły spore wyzwanie dla 58 studenckich drużyn z całego świata. Młodzi inżynierowie mierzyli się nie tylko z upałami, których temperatura przekraczała 40 st. C, ale i bardzo porywistym wiatrem.
Trudne okoliczności nie przeszkodziły jednak zespołowi z Politechniki Wrocławskiej w potwierdzeniu, że należy do światowej czołówki. Z USA powróci jako zwycięzca w kategorii Advanced i zdobywca drugiego miejsca w klasie Micro.
Misja pożarnicza i budowa łazika
W pierwszej z nich studenci musieli zaprojektować i skonstruować samolot o rozpiętości skrzydeł do 120 cali (nieco ponad 3 metry) i z silnikiem elektrycznym o mocy do 750 W. Maszyna miała symulować misję transportu wody w trudno dostępnych terenach (misja pożarnicza). Dlatego w kilku lotach musiała przewieźć jak najwięcej wody w zwykłych plastikowych butelkach, którą po lądowaniu studenci mieli w określonym czasie przelać do jednego zbiornika. W każdej rundzie oprócz zrzutu wody samolot wyrzucał także tzw. PADA, czyli Powered Autonomous Delivery Aircraft, wykrywając wcześniej (dzięki algorytmom rozpoznawania obrazu) miejsce zrzutu.
Po wszystkich lotach ze zrzuconych elementów PADA studenci musieli też zbudować łazik, którego zadaniem było przewieźć zgromadzoną wodę przez tor przeszkód i dotrzeć na wyznaczone miejsce.
Każdy z elementów zadania był osobno punktowany.
Studenci z AKL na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej zapracowali, zdobywając: pierwsze miejsce za wykonanie misji, drugie za prezentację techniczną i siódme za raport techniczny.
Szybki start i duży udźwig
Z kolei w klasie Micro skrzydła samolotu mogą mieć aż 48 cali. Startuje on z platformy o długości 9 stóp (około 274 cm) przypominającej niski stół.
W czasie zawodów konstrukcja musiała szybko oderwać się od platformy i nie dotknąć podłoża po starcie – a do tego zabrać ze sobą jak największy ładunek. W tym roku były nim kartonowe pudełka i stalowe płytki. Samolot miał też jak najszybciej dotrzeć na dystans 91 m, tam zakręcić i wylądować bez uszczerbku.
Nasi reprezentanci wywalczyli srebro w tej kategorii, zajmując też drugie miejsca za wykonanie misji i za prezentację techniczną oraz trzecie za raport techniczny.
Świetny sezon AKL
Weekendowe zawody są już drugimi w tym roku dla Akademickiego Klubu Lotniczego. W kwietniu zespół z Politechniki Wrocławskiej świetnie spisał się także na SAE Aero Design West – organizowanych w Kalifornii. Przywiózł stamtąd zwycięstwa w dwóch kategoriach i czwarte miejsce w kolejnej.
SAE Aero Design to prestiżowy konkurs dla młodych konstruktorów lotniczych. Organizuje go każdego roku w trzech edycjach – West, East i Brazil – stowarzyszenie SAE International. Zawodom patronują giganci z branży lotniczej, m.in. Lockheed Martin, Siemens czy Solidworks.
Akademicki Klub Lotniczy PWr działa przy Wydziale Mechaniczno-Energetycznym, ale skupia studentów z kilku wydziałów uczelni. To jedno z kół strategicznych PWr.
Lucyna Róg
Komentarze