Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie KE ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/893 z dnia 21 kwietnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/340 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego.

Komisja Europejska uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 50 i 53, art. 62 ust. 14 i 15 oraz art. 72 ust. 5, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/340 (2) ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego.

(2) Ograniczona elastyczność i dostępność zasobów kontrolerów ruchu lotniczego w Unii zawęża możliwości europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym („ATM”). Konieczne jest zatem dostosowanie ram prawnych dotyczących licencjonowania i kwalifikacji kontrolerów ruchu lotniczego.

(3) W związku z szybkim rozwojem sektora lotnictwa należy zaktualizować rozporządzenie (UE) 2015/340, aby zapewnić jego odpowiedniość do celu, opłacalność i zgodność z obowiązującymi na całym świecie standardami i praktykami. Ważne jest ustanowienie ograniczonego systemu kwalifikacji bez jakichkolwiek pokrywających się elementów. W ramach aktualizacji programów szkoleń wstępnych należy zapewnić odpowiednie dostosowanie do ram regulacyjnych i potrzeb operacyjnych.

(4) Zdaniem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („Agencja”) szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego prowadzone obecnie w państwach członkowskich mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i są porównywalne z wymaganiami dotyczącymi szkolenia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego określonymi w rozporządzeniu (UE) 2015/340. W związku z tym przy wydawaniu unijnych licencji kontrolera ruchu lotniczego należy uwzględniać krajowe szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego.

Pełny tekst rozporządzenia dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony