Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rosyjskie Sukhoi Superjet SSJ100 będą dostarczane z używanymi silnikami

Jak podają rosyjskie media, linie lotnicze Azimuth odbiorą nowy samolot pasażerski Sukhoi Superjet 100 napędzany dwoma silnikami „drugiej kategorii”. Po raz pierwszy w historii rosyjskiego przemysłu lotniczego linia lotnicza otrzyma nowy regionalny samolot SSJ100 z używanymi jednostkami napędowymi.

Decyzja o wyposażeniu samolotu w używane podzespoły jest spowodowana utrzymującym się w Rosji niedoborem lotniczych części zamiennych. Pierwszy SSJ100 miał zostać dostarczony do Azimuth na początku tego roku, ale termin ten nie został dotrzymany i prawdopodobnie dołączy do przewoźnika przed końcem 2022 r.

Silniki do samolotu zostały pobrane z puli komponentów lotniczych, ale wcześniej rosyjska Agencja Transportu Lotniczego Rosawiacja musiała opracować sposób na sporządzenie dokumentacji zdatności do lotu samolotu, co spowodowało niewielkie opóźnienie w dostawie - poinformował Kommiersant. SSJ100 ma być jedynym nowym odrzutowcem Azimuth ze starymi silnikami, jednak w 2023 r. 10 kolejnych samolotów tego typu z używanymi jednostkami napędowymi może zostać dostarczonych innym przewoźnikom.

Koncern Rostec informuje, że silniki zainstalowane w samolocie przeznaczonym dla Azimuth są „w doskonałym stanie” i stwierdza, że stosowanie silników „z drugiej ręki” nie będzie miało wpływu na działalność linii lotniczych ani bezpieczeństwo lotów, ponieważ są one „niezawodne”. Wymiana nie jest jeszcze certyfikowana.

SSJ100 jest napędzany silnikiem turbowentylatorowym SaM146 produkowanym przez PowerJet, spółkę joint venture francuskiej firmy Snecma i rosyjskiej NPO Saturn. Jednak po inwazji Rosji na Ukrainę kraje zachodnie nałożyły międzynarodowe sankcje na PowerJet, co doprowadziło do zawieszenia produkcji silników wykorzystywanych w SSJ100, zmuszając jego producenta do znalezienia lokalnie produkowanego zamiennika. Najlepszą opcją do zastąpienia SaM146 wydaje się być  turbowentylatorowy PD-8, oparty na wariancie PD-14, ale Rostec spodziewa się jednak, że certyfikacja PD-8 nastąpi dopiero w 2023 r., a rozpoczęcie dostaw w 2024 r.

 

Relacja z lotu samolotem Superjet SSJ100 Azimuth Airlines

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony