Rosja rozważa wycofanie się z projektu CR929
Rosja zmniejsza swoje zaangażowanie w projekt samolotu szerokokadłubowego Craic CR929 rozwijany we współpracy z Chinami i może całkowicie wycofać się z projektu powiedział wicepremier Jurij Borysow.
„Realizujemy ten projekt z Chinami, ale nie idzie on tak, jak byśmy tego chcieli. W miarę jak Chiny stają się gigantem przemysłowym, są coraz mniej zainteresowane naszymi usługami”, dodał. „Chińczycy mają więcej wymagań niż my dzisiaj, a nasze zaangażowanie w projekt CR929 jest coraz mniejsze. Nie chcę prognozować przyszłości tego projektu – czy zamierzamy się z niego wycofać, czy nie. Jak dotąd to się dzieje” – podkreślał.
Oświadczenie wskazuje na ponowne napięcia wokół projektu, które wcześniej został wstrzymany z powodu nieporozumień między obydwoma krajami. Wspólny chińsko-rosyjski projekt stworzenia samolotu szerokokadłubowego zdolnego konkurować z B787 i A330 został zainicjowany w 2014 r. Craic, wspólne przedsięwzięcie rosyjskiej United Aircraft Corporation (UAC) i chińskiego COMAC, powstało w 2017 r. w celu rozpoczęcia rozwoju i ewentualnej budowy odrzutowca.
W 2020 r. projekt ten utknął w martwym punkcie z powodu nieporozumień między obiema stronami. Podobno ZAK nie chciał przyznać COMAC wyłącznych praw do dystrybucji samolotów w Chinach, które mają znacznie większy rynek zbytu. Spór spowodował, że produkcja samolotu została oficjalnie opóźniona o co najmniej trzy lata. W 2021 roku, po licznych spotkaniach chińskich i rosyjskich urzędników, nieporozumienia zostały pozornie rozwiązane i rozpoczęto prace nad budową płatowca prototypu CR929. Z komentarzy Borysowa wynika, że nie wszystkie problemy z projektem zostały rozwiązane, a przyszłość CR929 wciąż pozostaje niepewna.
Komentarze