Przejdź do treści
Embraer 170-100SU należący do S7 Airlines (fot. Anna Zvereva from Tallinn/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Rosja chce usankcjonować kradzież samolotów. Blokuje wyjazdy pilotów

Rosyjskie linie lotnicze zwróciły się do władz Bermudów o wyrejestrowanie samolotów, którymi latają — poinformowało rosyjskie Ministerstwo Transportu. Ma to być kolejny krok do „normalizacji” transportu lotniczego w Rosji.

—Tak, rzeczywiście otrzymaliśmy wnioski od kilku rosyjskich linii lotniczych, aby wyrejestrować eksploatowane przez nich samoloty — potwierdził Thomas Duncan, dyrektor generalny Bermuda Civil Aviation Authority (BCAA). — Ale gdybyśmy to zrobili, naruszylibyśmy prawo międzynarodowe — dodał.

Rosyjscy przewoźnicy rejestrowali maszyny wypożyczone w zachodnich firmach leasingowych na Bermudach, bo w ten sposób unikali płacenia podatków. W chwili rosyjskiej inwazji na Ukrainę główne linie lotnicze Rosji miały w swoich flotach ponad 750 takich samolotów. Leasingodawcy chcieli je odebrać, ale Rosjanie mieli inny pomysł i szybko je znacjonalizowali, odbierając sobie tym samym możliwość latania nimi na większość lotnisk świata.

Zdaniem resortu podwójna rejestracja bermudzko-rosyjska jest złamaniem Art 18 Konwencji Chicagowskiej. To prawda. Ale to rosyjska jest nielegalna. Odpowiedź z Bermudów przyszła natychmiast: „Możemy to oczywiście zrobić. Wyrejestrujemy te maszyny, ale wyłącznie na wniosek prawowitych właścicieli, którymi są firmy leasingowe”.

Czytaj całość artykułu na stronie www.rp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony