Przejdź do treści
KC-10 Extender w trakcie tankowania samolotu F-16 (fot. U.S.Air Force, Sgt. Jerry Morrison/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Rocznica oblotu amerykańskiego samolotu-cysterny KC-10 Extender

Dziś mija 42 lata od oblotu amerykańskiego samolotu KC-10 Extender – latającej cysterny umożliwiającej dotankowywanie innych samolotów w czasie lotu.

McDonnell Douglas KC-10 Extender jest specjalnie przystosowaną wersją cywilnego DC-10-30. Został on wybrany w przetargu jaki zorganizował Departament Obrony USA w 1975. Startowały w nim jeszcze trzy inne maszyny (Boeing 747, Lockheed C-5 Galaxy i Lockheed L-1011). Jednak decyzją ówczesnego sekretarza obrony – Donalda Rumsfelda – wygrał właśnie model DC-10-30.

Przystosowanie modelu cywilnego do potrzeb armii wymagało zamontowania w miejsce przestrzeni ładunkowej w której normalnie znajdują się pasażerowie i bagaż, szeregu zbiorników do przewożenia paliwa i systemu, za pomocą którego inne samoloty mogły się łączyć w celu zatankowania. Samolot-cysterna KC-10 Extender został oblatany 12 lipca 1980 r.

Pierwszą maszynę dostarczono dopiero w 1981 roku. Wyprodukowano tylko 60 sztuk oznaczonych KC-10A, produkcja zakończyła się w 1987 r. Jeden samolot utracono na ziemi w pożarze.

McDonnell Douglas KC-10 Extender znajduje się na wyposażeniu USAF. Obecnie użytkowanych jest 59 maszyn. Wszystkie stacjonują w bazach McGuire w New Jersey i Travis w Kalifornii. Samolot jest używany równolegle z kilkuset (mniejszymi) samolotami KC-135 Stratotanker. W odróżnieniu od KC-135 samolot wyposażony jest na stałe, oprócz używanego do tankowania samolotów USAF przewodu sztywnego, także w przewód elastyczny, z którego korzystają samoloty US Navy i Marines. Jest on aktualnie samolotem o największym na świecie zasięgu.

Polscy piloci szkolący się na samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16C/D ”Jastrząb” w Stanach Zjednoczonych mieli w programie nauki także procedury związane z tankowaniem w powietrzu. Niektórzy mieli okazję, będąc na pokładzie maszyn dwumiejscowych podczas przelotów dostawczych przez Atlantyk, uczestniczyć w rutynowych tankowaniach samolotów F-16 z latających cystern Boeing KC-135 i McDonnell Douglas KC-10.

Istnieje również podobna wersja zwana KDC-10, są to dwa cywilne DC-10-30CF przebudowane na tankowce w 1995 roku dla Holenderskich Sił Powietrznych, w odróżnieniu od KC-10A operator podajnika paliwa siedzi z przodu maszyny, a do sterowania używa monitora.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony