Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport końcowy: Nieprawidłowe ustawienie QNH spowodowało, że A320 znalazł się na wysokości 6 stóp 1 NM przed progiem drogi startowej

BEA (francuskie biuro badania wypadków lotniczych) opublikowało raport końcowy ze zdarzenia do którego doszło 23 maja 2023 na lotnisku Paris-Charles de Gaulle (CDG). Tego dnia, A320 należący do linii Airhub (znaki rejestracyjne 9H-EMU) wykonywał dla Norwegian Air Sweden lot D8 4311 z lotniska Arlanda w Sztokholmie (ARN) na lotnisko Charles de Gaulle w Paryżu (CDG) ze 178 osobami na pokładzie.

 

Pionowy profil końcowego podejścia, fot. BEA

Pogoda na lotnisku CDG była niekorzystna ze względu na chmury cumulonimbus z opadami deszczu, powodujące ograniczoną widoczność. Załoga otrzymała zezwolenie na podejście RNP do pasa 27R, jednak kontroler dwukrotnie przekazał wartość QNH 1011 zamiast 1001 hPa, co w konsekwencji spowodowało, że samolot znalazł się poniżej ścieżki schodzenia.

 

Ustawienia QNH na PDF, fot. BEA

A320 zniżył o ok 280 stóp poniżej prawidłowej ścieżki, co aktywowało w ATC ostrzeżenia MSAW (Minimum Safe Altitude Warning - system ostrzegający kontrolerów lotu o zbyt niskiej wysokości samolotów podchodzących do lądowania). Załoga przerwała podejście na małej wysokości bez uzyskania zewnętrznych punktów odniesienia wzrokowego, a radiowysokościomierz zarejestrował minimalną wysokość 6 stóp nad terenem, co miało miejsce w odległości 0,8 NM od progu drogi startowej.

 

Wpływ nieprawidłowego o 10 hPA ustawienia QNH, fot. BEA

Drugie podejście załoga również wykonała poniżej ścieżki schodzenia w oparciu o ten sam błędny QNH, co ponownie spowodowało aktywację MSAW. Po uzyskaniu kontaktu wzrokowego z drogą startową piloci skorygowali tor lotu i wylądowali bez dalszych incydentów.

 

Ścieżka podejścia A320 z błędnym ustawienie QNH, fot. BEA

Raport końcowy BEA z tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony