Program bezzałogowych statków powietrznych rusza w ramach standardu Rafale F5
8 października br. Sébastien Lecornu, francuski minister obrony, ogłosił rozpoczęcie prac rozwojowych nad bezzałogowym statkiem powietrznym (UCAV), który po 2030 r. będzie uzupełnieniem Rafale F5.
Informacja została upubliczniona podczas uroczystości z okazji 60. rocznicy powstania francuskich strategicznych sił powietrznych (FAS) w bazie lotniczej Saint-Dizier, w obecności generała Jérôme Bellangera, szefa sztabu francuskich sił powietrznych i kosmicznych (AAE) oraz Érica Trappiera, prezesa i dyrektora generalnego Dassault Aviation.
„Ten bezzałogowy dron bojowy stealth przyczyni się do technologicznej i operacyjnej przewagi francuskich sił powietrznych do 2033 r. Istotne jest, że rozpoczyna się on dzisiaj, gdy obchodzimy 60. rocznicę Strategicznych Sił Powietrznych i 90. rocznicę Sił Powietrznych i Kosmicznych: w lotnictwie – niezwykle złożonej dziedzinie – przyszłość ma głębokie korzenie, a innowacja opiera się na doświadczeniu. Dassault Aviation i jego partnerzy są dumni, że mogą służyć francuskim siłom zbrojnym i Francuskiej Agencji Zamówień Obronnych (DGA). Ich odnowione zaufanie jest dla nas zaszczytem i zobowiązaniem” – oświadczył Éric Trappier.
Bezzałogowy statek powietrzny będzie uzupełnieniem Rafale i będzie przystosowany do współpracy w walce. Będzie zawierał technologie stealth, autonomiczne sterowanie (z systemem man-in-the-loop), wewnętrzną ładowność i wiele więcej. Będzie niezwykle wszechstronny i zaprojektowany tak, aby ewoluować zgodnie z przyszłymi zagrożeniami.
Konstrukcja skorzysta z osiągnięć programu nEUROn*, pierwszego w Europie demonstratora bezzałogowego statku powietrznego stealth.
Rafale F5 w połączeniu z UCAV i ich ewolucjami, podobnie jak Mirage IV w swoich czasach, zapewni Francji niezależność i przewagę w zakresie możliwości w nadchodzących dekadach.
* Zainicjowany w 2003 r. program nEUROn połączył zasoby lotnicze sześciu krajów europejskich, a zarządzanie projektem objęła firma Dassault Aviation. nEUROn ukończył swój dziewiczy lot w grudniu 2012 r. Do tej pory przeprowadzono ponad 170 lotów testowych, a program nEUROn spełnił wszystkie swoje założenia pod względem poziomów wydajności, terminów realizacji i budżetu.
Komentarze