Przejdź do treści
Unia Europejska
Źródło artykułu

Posiedzenie Rady Ministrów UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w dniach 30-31 marca br. w Brukseli odbyło się posiedzenie Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii.

Podczas spotkania Rada przyjęła decyzję zatwierdzającą Centralny Plan Zarządzania Ruchem Lotniczym projektu SESAR oraz rezolucję w której odniosła się do wybranych aspektów przyszłego rozwoju planu SESAR. Europejski Plan ATM określa plan działania dla fazy rozwoju i rozmieszczenia projektu SESAR.

Projekt SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research) ma na celu przygotowanie do 2020 roku wysokiej jakości system kontroli ruchem powietrznym, który umożliwi bezpieczny i sprzyjający środowisku rozwój transportu lotniczego. SESAR jest technologicznym i przemysłowym aspektem przedsięwzięcia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky).

W głosowaniu nad decyzją Polska wstrzymała się od głosu, oraz przedłożyła oświadczenie uzasadniające stanowisko Polski. Jednocześnie Polska poparła przyjęcie rezolucji Rady w sprawie zatwierdzenia ATM Master Plan.

Na posiedzeniu w dniach 30-31 marca Rada Ministrów UE pozytywnie odniosła się również do wniosku dotyczącego decyzji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich Unii Europejskiej zebranych w Radzie w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania Umowy o transporcie lotniczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kanadą, z drugiej strony.

Porozumienie negocjowane było przez Komisję Europejską na podstawie mandatu otrzymanego od Rady UE w październiku 2007 roku. Po przyjęciu zastąpi ono istniejące porozumienia dwustronne pomiędzy krajami członkowskimi WE a Kanadą. Zawiera ono stopniowe wprowadzenie praw przewozowych, możliwości inwestycyjnych jak również współpracę w wielu płaszczyznach, wliczając w to ochronę lotnictwa, bezpieczeństwo, kwestie socjalne, interesy konsumentów, środowisko, zarządzanie ruchem lotniczym, pomoc państwa i ochronę konkurencji. To porozumienie poprawi zarówno połączenia pomiędzy rynkami jak i utworzy nowe możliwości dla sektora lotniczego.

Umowa ta, wraz z analogiczną umową o transporcie lotniczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, z drugiej strony, stworzy w przyszłości olbrzymi zliberalizowany rynek lotniczy nad północnym Atlantykiem.
Po przygotowaniu tekstu decyzji Rady oraz umowy UE-Kanada we wszystkich oficjalnych językach Unii Europejskiej dokument zostanie oficjalnie przyjęty na jednym z nadchodzących posiedzeń Rady UE.

Na posiedzeniu w ramach spraw różnych omawiane były ponadto:
 

  • Pakiet rozporządzeń Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - Prezydencja poinformowała Radę na temat osiągniętego w pierwszym czytaniu porozumienia z Parlamentem Europejskim (pakiet rozporządzeń nowelizujących rozporządzenia Nr 549/2004, Nr 550/2004, Nr 551/2004 i Nr 552/2004 celu poprawienia skuteczności działania i zrównoważonego rozwoju europejskiego systemu lotnictwa oraz rozporządzenie nowelizujące rozporządzenie Nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej przyjmowany jest w procedurze współdecydowania).


Na posiedzeniu Komisja Europejska zaapelowała do państw członkowskich o jak najszybsze tworzenie Funkcjonalnych Bloków Powietrznych (FAB), jeszcze przed upływem terminu określonego w pakiecie rozporządzeń SES.

Pakiet SES zostanie przyjęty na jednym z nadchodzących posiedzeń Rady UE.
 

  • Nowelizacja rozporządzenia 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty – Polska poparła jak najszybsze wejście w życie rozwiązań przewidzianych w projekcie na sezon letni 2009. Jednocześnie zaproponowała, aby przedłużenie tych rozwiązań na sezon zimowy 2010/2011 zostało poprzedzone szerszymi konsultacjami.


Projekt dotyczy zawieszenia obowiązku wykorzystywania przez linie lotnicze przysługujących im czasów operacji. Komisja podkreśliła, że brak działania oznaczałby konieczność wykonywania pustych przewozów przez linie lotnicze. Komisja oceniła, że w sytuacji kryzysu pogorszyłoby to jeszcze bardziej i tak trudną sytuację finansową europejskich przewoźników i osłabiłoby ich pozycję konkurencyjną wobec linii lotniczych z krajów trzecich.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony