Przejdź do treści
SZD-55-2 NEXUS-e-motion
Źródło artykułu

Pierwszy lot z napędem elektrycznym SZD

W dniu 27 września 2023 r. o godz. 14:29 z lotniska EDQG Giebelstadt, tuż za holówką Pipistrel Virus, po raz pierwszy startuje szybowiec SZD-55-2 NEXUS-e-motion. Prototyp wyposażony jest w nowy Allstar-emotion - elektryczny system podtrzymujący firmy Allstar PZL Glider.

 

SZD-55-2 NEXUS-e-motion

Dr Elias Breunig, główny twórca napędu elektrycznego Allstar-e-motion, ma niepowtarzalną okazję pełnić także rolę pilota testowego i osobiście zweryfikować parametry szybowca, zdobywając w ten sposób cenne informacje na temat wydajności i zachowania systemów podczas lotu.

Szybowiec jest holowany na wysokość 1000 m, następuje wyczepienie i rozpoczyna lot na stałej wysokości z obracającym się śmigłem. Kilka minut później pomyślnie przetestowano wznoszenie przy ustawieniu dużej mocy.

 

SZD-55-2 NEXUS-e-motion

Przygotowania do pierwszego startu za holówką na pasie startowym lotniska Giebelstadt EDQG

To ważny kamień milowy w projekcie. Pierwszy lot potwierdził zakładaną na etapie projektowania układu napędowego wydajność i prędkości wznoszenia. W najbliższych miesiącach odbywać się  będzie kompleksowy program testów w locie i dalsze testy certyfikacyjne- zarówno w powietrzu, jak i na ziemi. Projekt jest nadzorowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) za pośrednictwem niemieckiego Federalnego Urzędu Lotnictwa (LBA) w Brunszwiku..

 

SZD-55-2 NEXUS-e-motion

Zespół gromadzi się wokół prototypu, aby omówić pierwsze wyniki i wrażenia

Rozwój tego nowego elektrycznego układu napędowego został zainicjowany przez Allstar PZL Glider we współpracy z Breunig Aerospace. Zespół kierowany przez dr Eliasa Breuniga, właściciela firmy zajmującej się inżynierią lotniczą, opracował elektryczny układ napędowy, który obejmuje moduł akumulatora, składany układ śmigła i elektronikę sterującą w kokpicie. Kolejnym partnerem tej współpracy jest biuro inżynieryjne Zimmermann, dostarczające sterowniki silników. Silnik elektryczny w nosie samolotu dostarcza słoweńska firma EMRAX.

 

SZD-55-2 NEXUS-e-motion

SZD-55-2 NEXUS ląduje po udanym locie próbnym elektrycznego układu napędowego

W ramach projektu Allstar PZL Glider zmodernizował sprawdzony szybowiec klasy standard SZD-55-1 NEXUS m.in. o ulepszone lotki i winglety.

 

SZD-55-2 NEXUS-e-motion

Dalsze etapy testowania napędu elektrycznego omówiono przy otwartym kokpicie

Równolegle z certyfikacją i wprowadzeniem do produkcji seryjnej nowego samolotu trwają także prace nad modernizacją elektrycznego układu napędowego Allstar-e-motion w istniejących SZD-55-1.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony