Panavia Tornado kończy 50 lat
14 sierpnia 2024 r. minęła 50. rocznica pierwszego lotu myśliwsko-bombowego samolotu Panavia Tornado. W ciągu ostatnich pięciu dekad wyprodukowano prawie 1000 różnych egzemplarzy tej kultowej naddźwiękowej konstrukcji w wersjach IDS (szturmowej), ADV (przechwytującej) i ECR (do walki elektronicznej i rozpoznania).
Tornado został opracowany w szczytowym okresie zimnej wojny przez brytyjsko-niemiecko-włoskie konsorcjum i po wejściu do służby w 1979 r. szybko stał się podstawą sił powietrznych tych trzech krajów. W sierpniu 2024 r. zarówno niemiecka Luftwaffe, jak i włoska Aeronautica Militare wciąż je użytkują, jednak zarówno włoskie, jak i niemieckie Tornada wkrótce przejdą na emeryturę i w obu przypadkach zostaną zastąpione przez F-35A.
Włochy wycofają swoje ostatnie samoloty Tornado w 2025 r., a Niemcy spodziewają się, że zrobią to stopniowo w latach 2026–2030. Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii zrezygnowały z ich użytkowania w 2019 r. Jedynym odbiorcą eksportowym Tornado była Arabia Saudyjska. Kraj ten zakupił 120 samolotów, z których około 80 nadal jest w użyciu.
Chociaż Tornado zostało zaprojektowane podczas Zimnej Wojny, odegrało aktywną rolę w wielu konfliktach po jej zakończeniu. Jego działania bojowe miały znaczący wkład w I wojnę w Zatoce Perskiej, a także w walkach na Bałkanach, Bliskim Wschodzie i w Afganistanie. W związku z 50 rocznicą oblotu Tornado, niemieckie siły powietrzne w kooperacji z koncernem Airbus, zaprezentowały specjalne malowanie jednego ze swoich pozostających w służbie samolotów tego typu.
Panavia Tornado w okazjonalnym malowaniu z okazji 50 rocznicy oblotu
Komentarze