Przejdź do treści
Piloci w kokpicie A320, fot. simpleflying
Źródło artykułu

Naukowcy badali inteligencję emocjonalną amerykańskich pilotów

Opublikowane w ostatnim czasie badanie wykazało znaczące różnice w cechach inteligencji emocjonalnej (EI) u pilotów w porównaniu z ogólną populacją ludności USA. Na potrzeby badania i na podstawie takich czynników, jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne i wykształcenie grupę kontrolną połączono z grupą pilotów w stosunku 2:1.

Wyniki pokazały, że piloci uzyskiwali konsekwentnie niższe wyniki niż ich odpowiednicy w zakresie cech EI, a także trzech z czterech jej czynników: dobrego samopoczucia, emocjonalności i towarzyskości. W przypadku czwartego czynnika, samokontroli, nie stwierdzono istotnych różnic.

„Ogólnie rzecz biorąc, odkrycia pokazują, że piloci mają zwykle niższe wyniki EI, co wskazuje na mniejszą pewność siebie i poleganie na swoim świecie emocjonalnym, ze wszystkimi zaletami i wadami, jakie może to pociągać za sobą, ponieważ wysokie wyniki nie są uważane za powszechnie adaptacyjne i pożądane w teorii EI ”, napisali naukowcy w badaniu.

„Chociaż wnioski te mają charakter odkrywczy, to wskazują obiecujące możliwości przyszłych badań cech EI w szerszym kontekście lotnictwa międzynarodowego. Takie badania pomogą zidentyfikować nowe możliwości szkolenia pilotów i wdrażania kultury organizacyjnej, aby lepiej przygotować lotników do wykonywania swoich obowiązków, co ostatecznie może doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa, wydajności i ogólnej satysfakcji”.

W badaniu za pomocą kwestionariusza inteligencji emocjonalnej (TEIQue) oceniano grupę 44 pilotów i potem porównano ich wyniki z grupą kontrolną wyselekcjonowaną z amerykańskiego zbioru danych TEIQue. 93 procent uczestniczących w teście pilotów stanowili mężczyźni w wieku od 24 do 67 lat z nalotem ogólnym wahającym się od 150 do ponad 5 tys. h. Wśród uczestników byli zarówno piloci śmigłowców, jak i samolotów wojskowych oraz cywilnych.

Pełne badanie, które zostało opublikowane w Scientific Reports, można znaleźć tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony