Leonardo podpisał umowę na dostawę tiltrotora AW609
Zmiennowirnikowiec AW609 stanowi kolejny kamień milowy w dalszym poszerzaniu bazy przyszłych użytkowników dzięki dołączeniu do niej anonimowego, działającego od dawna europejskiego użytkownika śmigłowców Leonardo. W ramach podpisanej umowy użytkownik zamierza wykorzystać cztery AW609 do realizacji szeregu misji związanych z transportem pasażerskim, wspierając operacje transportu bezpośredniego na całym świecie. W tym celu zmiennowirnikowce będą miały różne konfiguracje, w tym VIP/korporacyjną i pasażerską/użytkową.
Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: „Dzięki wyjątkowym cechom AW609, łączącym osiągi maszyny turbośmigłowej (prędkość, zasięg, pułap) z wszechstronnością wiropłatów (pionowy start / lądowanie oraz zawis) w każdych warunkach pogodowych, a także dzięki ograniczonemu wpływowi infrastruktury, wynikającemu z konstrukcji zbliżonej do śmigłowca, nowy użytkownik będzie świadczył wyjątkowe usługi na swoich rynkach. Bardziej niż kiedykolwiek jesteśmy przekonani, że AW609 naprawdę zrewolucjonizuje połączenia bezpośrednie i inne operacje lotnicze, wnosząc istotny wkład w dalszy rozwój wykorzystania przestrzeni powietrznej."
To ostatnie osiągnięcie na rynku europejskim jest następstwem pierwszej prezentacji AW609 na Bliskim Wschodzie, która odbyła się w Dubaju pod koniec 2021 roku i stanowiła globalną premierę komercyjną tego rewolucyjnego, wielozadaniowego statku powietrznego, zbliżającego się do pierwszej na świecie cywilnej certyfikacji zmiennowirnikowca. AW609 przyczyni się również do utrzymania przez Leonardo pozycji lidera na rynku wielosilnikowych wiropłatów dla VIP-ów, którego udział w globalnej wartości w ciągu ostatnich dziesięciu lat wynosił 45%, i będzie częścią gamy rozwiązań VIP oferowanych pod niedawno wprowadzoną marką Agusta, która uosabia wyróżniający się design, technologię i filozofię obsługi oraz wartości w sferze transportu biznesowego.
AW609 doskonale sprawdza się w szybkim transporcie bezpośrednim na dużych odległościach, czy to łącząc centra miast, czy też zapewniając dostęp do odległych miejsc, mogąc pomieścić do dziewięciu pasażerów w komfortowej kabinie ciśnieniowej, dzięki czemu ma szansę odmienić nie tylko podróże prywatne i biznesowe, ale także m.in. usługi ratownictwa medycznego (EMS), poszukiwania i ratownictwa (SAR), operacje morskie i patrole, zarówno dla użytkowników prywatnych, jak i rządowych.
Pierwszy produkcyjny AW609 rozpoczął niedawno testy naziemne w Filadelfii, a drugi jest obecnie montowany w tym samym zakładzie Leonardo w USA. W ramach rozwoju programu wylatano do tej pory ponad 1700 godzin w USA i we Włoszech. Użytkownicy będą mieli zapewnione kompleksowe wsparcie i pakiety szkoleniowe przede wszystkim w nowej Akademii Szkoleniowej Spółki w Filadelfii, otwartej w 2021r., w której znajduje się również pierwszy na świecie pełny symulator lotu AW609.
Ciągły rozwój najnowocześniejszych rozwiązań we wszystkich dziedzinach, w tym szybkich wiropłatów i nowoczesnej mobilności lotniczej, jest kluczowym elementem planu strategicznego Leonardo BeTomorrow2030.
Komentarza udzielił na ten temat prezes zarządu PZL-Świdnik, Jacek Libucha: „PZL-Świdnik, jako część Leonardo Helicopters uczestniczy w programie tiltrotora AW609 dzięki swoim unikalnym zdolnościom do realizacji prób stanowiskowych. W świdnickich laboratoriach prowadzone są pełnoskalowe próby zmęczeniowe płatowca oraz próby statyczne i zmęczeniowe wielu elementów tego zmiennowirnikowca. Dzięki inwestycjom, które poczyniliśmy w ostatniej dekadzie, PZL-Świdnik pozostaje w światowej awangardzie w zakresie projektowania, rozwoju, produkcji i serwisowania wiropłatów."
Komentarze