Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsorcjum GCAP rozszerza partnerstwo w celu przyspieszenia rozwoju systemu zasilania i napędu dla myśliwców nowej generacji

9 września br., międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą Rolls-Royce (Wielka Brytania), Avio Aero (Włochy) i IHI (Japonia), ogłosiło znaczące rozszerzenie partnerstwa, mające na celu przyspieszenie rozwoju systemu zasilania i napędu dla myśliwców nowej generacji, opracowywanych w ramach Global Combat Air Programme (GCAP).

Ten krok oznacza przejście od kontraktów krajowych do w pełni zintegrowanej współpracy międzynarodowej, kładąc podwaliny pod szczegółowy projekt i rozwój całkowicie nowego silnika myśliwskiego GCAP. Rozwój ten opiera się na pomyślnym postępie prac nad całkowicie nowym demonstratorem silnika GCAP z centralną osią. Trzy firmy podpisały umowę o współpracy, która umożliwia im bezpośrednią współpracę z Edgewing – nowo utworzoną spółką joint venture pomiędzy BAE Systems, Leonardo i japońskim JAIEC.

Jako konsorcjum, Rolls-Royce, Avio Aero i IHI zmieniają sposób działania, aby umożliwić ciągłe innowacje i rozwój technologii napędu samolotów bojowych, co pozwoli na dotrzymanie terminu pierwszego lotu GCAP.

Pierfederico Scarpa, Starszy Wiceprezes ds. Marketingu i Sprzedaży, Avio Aero: „W Avio Aero jesteśmy dumni, że możemy wnieść nasze ugruntowane doświadczenie i wiedzę w zakresie projektowania, rozwoju i produkcji zaawansowanych technologii silników do tego kluczowego międzynarodowego partnerstwa. Dzięki ścisłej współpracy z Rolls-Royce i IHI nie tylko opracowujemy układ napędowy dla GCAP, ale także kształtujemy przyszłość współpracy lotniczej trzech krajów”.

Phil Townley, Dyrektor ds. Lotnictwa Obronnego – Przyszłe Programy, Rolls-Royce: „To nowe porozumienie to kluczowy krok — pozwala nam przejść od programów krajowych do prawdziwie międzynarodowego, zespołowego podejścia. Łącząc nasze uzupełniające się kompetencje, przyspieszamy przełomy technologiczne w zakresie materiałów, produkcji i projektowania, które będą napędzać GCAP i wzmocnią bazę przemysłową sektora obronnego w Wielkiej Brytanii, Włoszech i Japonii”.

Atsushi Sato, prezes Aero Engine, Space & Defense Business Area, IHI Corporation: „Ta współpraca oznacza nową erę w dziedzinie napędów samolotów bojowych. Łącząc japońską innowacyjność w zaawansowanych technologiach z atutami naszych brytyjskich i włoskich partnerów, tworzymy silnik, który zapewni niezrównaną wydajność dla GCAP, a jednocześnie wzmocni wspólne fundamenty przemysłowe naszych trzech krajów”.

Partnerzy zapewniają postęp w pracach nad demonstratorem silnika, rozwijają technologie w zakresie produkcji addytywnej, układów chłodzenia i projektowania sprężarek wysokociśnieniowych oraz wiele innych. Zespoły inżynierów trzech partnerów konsorcjum przeprowadziły już kilka trójstronnych przeglądów w celu zatwierdzenia projektu demonstratora silnika, po zakończeniu wspólnych iteracji projektowych i rozpoczęły proces zakupu sprzętu.

Do ostatnich kamieni milowych należał udany test rewolucyjnej komory spalania opracowanej z wykorzystaniem ulepszonych technik produkcji addytywnej warstwowej, w celu stworzenia unikalnych geometrycznych ścieżek chłodzenia. Zaawansowane technologie chłodzenia i materiałowe nowej generacji umożliwiają wyższe temperatury pracy turbiny, jednocześnie pozwalając na niższą temperaturę podzespołów, co wydłuża zasięg, zwiększając trwałość i zrównoważony rozwój przez cały okres eksploatacji silnika.

Razem, te trzy firmy tworzą konsorcjum napędowe, będące sercem GCAP, napędzając innowacje i współpracę przemysłową w trzech krajach, aby stworzyć silnik myśliwski przyszłości.

Partnerzy wspólnie wnoszą bogate, globalne doświadczenie, które umożliwia ciągłe innowacje i rozwój technologii napędów samolotów bojowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony