Katastrofa Mig-23 na pokazach w USA – raport wstępny NTSB
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała wstępny raport w sprawie katastrofy MiG-23 (znaki rejestracyjne N23UB), do której doszło 13 sierpnia 2023 r. podczas pokazów lotniczych Thunder over Michigan Airshow na lotnisku Willow Run Airport (YIP). Śledczy stwierdzili, że przed katastrofą pilot myśliwca nie był gotowy do katapultowania się.
Pilot i obserwator z uprawnieniami pilota wykonywali lot myśliwcem MiG-23 na pokazach lotniczych w pobliżu Belleville w stanie Michigan. Zgodnie z zeznaniami pilota, po starcie z pasa 23 i skręcie w prawo w celu wykonania „banana pass”, czyli przelotu na małej wysokości wzdłuż tej samej drogi startowej, zauważył on, że dopalacz MiG-23 nie reagował w momencie próby jego użycia.
To spowodowało, że prędkość myśliwca zaczęła spadać, a pilot reagując na sytuację, zmienił geometrię skrzydeł na maksymalnie przednią, co miało zwiększyć siłę nośną. „Aktywnie rozwiązywał problemy, gdy obserwator na tylnym siedzeniu stwierdził, że muszą się katapultować” – odnotowała NTSB w swoim raporcie, dodając, że pilot siedzący na przednim siedzeniu nie był na to gotowy.
Jednakże,gdy manewrował samolotem, aby wykonać podejścię do pasa 27, pilot-obserwator zainicjował sekwencję katapultowania, bowiem jak później stwierdził, nie mieli wystarczającej wysokości i zaczynało brakować czasu.
„Zapytany, czy pociągnął uchwyty fotela katapultowego, stwierdził, że nie pamięta dokładnie, ale sądzi, że pociągnął je” – czytamy dalej w raporcie NTSB. Powołując się na nagrania wideo, NTSB stwierdziła, że w momencie katapultowania się samolot znajdował się w lewym przechyle. Kontynuując taki lot MiG-23 ostatecznie rozbił się około 1,6 km na południe od progu pasa startowego 27. Chociaż na ziemi nikt nie ucierpiał, NTSB odnotowała, że pilot i pilot-obserwator odnieśli drobne urazy.
Pełny raport wstępny z katastrofy Mig-a 23 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze