Jedna z czarnych skrzynek B738 Jeju Air zostanie przesłana do NTSB
1 stycznia 2025 r., śledczy badający katastrofę B738 Jeju Airlines poinformowali, że celem przeprowadzenia dogłębnej analizy wyślą jedną z czarnych skrzynek samolotu do Stanów Zjednoczonych. Rejestrator danych jest na tyle uszkodzony, że południowokoreańscy specjaliści uznali za niemożliwe odzyskanie danych na nim zapisanych.
Ministerstwo Transportu Korei Południowej poinformowało, że z rejestratora rozmów w kokpicie
(CVR), który wśród szczątków samolotu został znaleziony w dobrym stanie, zostały wyodrębnione dane odnośnie przebiegu lotu. „Planujemy rozpocząć konwersję tych danych do formatu audio”, powiedział Joo Jong-wan, vice minister odpowiedzialny w Południowej Korei za lotnictwo cywilne.
Druga czarna skrzynka, rejestrator danych lotu (FDR), uległa jednak znacznym uszkodzeniom, co oznacza, że odzyskanie zawartych tam informacji może potrwać miesiące. Ma ona zostać wysłana do Stanów Zjednoczonych w celu analizy przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB).
Dane z czarnych skrzynek będą kluczowe w dochodzeniu przyczyn katastrofy, która wciąż jest pełna niewiadomych. Kilka minut przed lądowaniem wieża kontroli lotów wydała ostrzeżenie z powodu obecności ptaków w pobliżu lotniska, a wkrótce po tym załoga zgłosiła mayday i wykonała awaryjne lądowanie, które zakończyło się uderzeniem o betonową konstrukcję.
Aktualnie śledztwo prowadzi pięciu przedstawicieli NTSB, czterech Boeinga oraz jedenastu reprezentujących South Korean Aviation and Railway Accident Investigation Board.
Ministerstwo udostępniło również dokładną sekwencję wydarzeń prowadzącą do zdarzenia (czasy lokalne):
8:54: Muan airport air traffic control clears the aircraft to land on runway 01
8:57: Air traffic control broadcasts “caution - bird activity” advisory.
8:59: Flight 7C-2216 pilot reports bird strike, declares emergency “Mayday Mayday Mayday” and “Bird strike, bird strike, go-around.”
9:00: Flight 7C2216 initiates a go-around and requests authorisation to land on runway 19, which is by approach from the opposite end of the airport’s single runway.
9:01: Air traffic control clears the aircraft to land on runway 19.
9:02: Flight 7C-2216 touches down on the runway about 1,200m (3940 feet) down on the 2,800m (9184 feet) long runway.
9:02:34: Air traffic control alerts “crash bell” at airport fire rescue unit.
9:02:55: Airport fire rescue unit completes deploying fire rescue equipment.
9:03: Flight 7C-2216 crashes into embankment after over-shooting the runway.
9:10: The transport ministry receives an accident report from airport authorities.
9:23: One male rescued and transported to a temporary medical facility.
9:38: Muan airport is closed.
9:50: Rescue completed of a second person from inside tail section of the plane.
Komentarze