Przejdź do treści
Źródło artykułu

Jak piloci Emirates ograniczają zużycie paliwa i emisję podczas operacji lotniczych?

Inteligentniejsze latanie i skupienie się na minimalizacji zużycia paliwa i emisji spalin zaczyna się już w kokpicie. Linie Emirates rozpoczęły wdrażanie "Zielonych Procedur Operacyjnych" ("Green Ops")* w 2016 r., przyjmując wielotorowe podejście, dzięki którym poszukują możliwości zmniejszenia zużycia paliwa na ziemi i podczas lotu, a także zapewnia pilotom niezbędną edukację, dane i technologie aby pomóc im zarządzać lotami tak efektywnie, jak to tylko możliwe.

Kierowany, przez wewnętrzną wielofunkcyjną grupę sterującą ds. efektywności operacyjnej, przewoźnik dąży do ograniczenia niepotrzebnego spalania paliwa i emisji wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, przy jednoczesnym zapewnieniu, że najwyższe standardy bezpieczeństwa Emirates nigdy nie zostaną naruszone. W ostatnim roku finansowym 2023–2024 "Green Ops" i inne inicjatywy operacyjne pomogły Emirates zmniejszyć zużycie paliwa o ponad 48 000 ton i emisję dwutlenku węgla o ponad 151 000 ton.

Oto niektóre z kluczowych środków operacyjnych podejmowanych w powietrzu i na ziemi podczas każdego lotu Emirates w celu ograniczenia niepotrzebnego spalania paliwa i emisji spalin:

Dodatkowe paliwo uznaniowe

Dowódca lotu ponosi odpowiedzialność za zapewnienie wystarczającej ilości paliwa do bezpiecznego lotu. W zależności od oceny panujących okoliczności operacyjnych, kapitan może podjąć decyzję o uzupełnieniu paliwa ponad minimum określone w normach regulacyjnych. Inicjatywa ta ma na celu zachęcenie kapitana do tankowania w oparciu o rozsądną ocenę i uzasadnione potrzeby operacyjne. Celem jest dostarczenie odpowiednich danych i analiz, które pomogą im w podejmowaniu bardziej świadomych i precyzyjnych decyzji dotyczących tankowania. Dzięki tej inicjatywie ilość uznaniowego dodatkowego paliwa została znacznie zmniejszona.

Optymalizacja prędkości lotu

Prędkość samolotu ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa i emisję spalin. Aby dokładnie obliczyć zoptymalizowaną prędkość lotu, należy wziąć pod uwagę szereg czynników, w oparciu o dokładne obliczenia, które mają na celu zminimalizowanie całkowitych kosztów operacyjnych, przy jednoczesnym przestrzeganiu harmonogramów odlotów i przylotów. Zarządzanie prędkością podczas lotu jest integralną częścią wszystkich SOP pilotów Emirates.

Lądowanie z obniżonymi klapami

Samoloty mogą lądować z wykorzystaniem różnych konfiguracji klap. Piloci Emirates dokładnie oceniają i wybierają ustawienie klap, które minimalizuje opór aerodynamiczny, zmniejszając zużycie paliwa. Decyzja ta jest podejmowana bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i jest dostosowana do różnych warunków panujących na pasie startowym.

Ciąg wsteczny na biegu jałowym

Gdy tylko samolot znajdzie się na ziemi, piloci mają możliwość użycia różnych poziomów ciągu wstecznego, w celu spowolnienia samolotu.

Kołowanie ze zredukowaną liczbą silników (RETI)

Podczas kołowania naziemnego po wylądowaniu, samolot nie potrzebuje mocy wszystkich silników. Piloci Emirates wykorzystują każdą okazję, aby zaangażować się w kołowanie ze zredukowaną liczbą silników, wyłączając jeden lub dwa z nich (w zależności od konfiguracji silnika samolotu) po wylądowaniu. Praktyka ta jest stosowana bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Od czasu jej wprowadzenia wykorzystanie RETI wzrosło niemal siedmiokrotnie.

Optymalizacja trasy lotów

Będąc pionierem i wczesnym zwolennikiem efektywnego planowania lotów, linie Emirates stosują elastyczne trasy lotów od 2003 roku. Współpracując bezpośrednio z kontrolą ruchu lotniczego i innymi organami branżowymi w całej swojej sieci, przewoźnik ciężko pracuje nad optymalizacją każdej trasy między miastami. Optymalizacja tras umożliwia Emirates przewożenie i zużywanie mniejszej ilości paliwa podczas lotów, co przekłada się na niższą emisję spalin. Oznacza to również oszczędność czasu klientów.

Technologia i innowacje - Flight Pulse

Linie Emirates wprowadziły FlightPulse (opracowane wspólnie z GE Digital Aviation Services), rozbudowane, samoobsługowe narzędzie do analizy danych dla wszystkich pilotów. Obejmuje ono kluczowe elementy danych operacyjnych i analiz dotyczących bezpieczeństwa i wydajności paliwowej każdego lotu. Wdrożenie FlightPulse przyczyniło się do poprawy współpracy między kierownictwem operacji lotniczych, a społecznością pilotów Emirates, ostatecznie zwiększając bezpieczeństwo i wydajność lotów.

Optymalizacja środka ciężkości

Środek ciężkości samolotu (CG) znacząco wpływa na bezpieczeństwo i wydajność lotu. Załadowanie samolotu w zoptymalizowanym środku ciężkości zapewnia odpowiednią wagę oraz równowagę, zwiększając jego wydajność aerodynamiczną, co ostatecznie pozwala oszczędzać paliwo.

Wykorzystanie APU

Jednym ze sposobów, w jaki linie Emirates ograniczają zużycie paliwa na ziemi, jest zminimalizowanie wykorzystania pomocniczego zespołu napędowego (APU) samolotu, zamiast tego używając elektrycznego naziemnego zespołu napędowego (GPU), w celu zmniejszenia emisji. Od czasu wprowadzenia tej inicjatywy zużycie APU zostało zmniejszone o ponad 30%.

Skorygowane zużycie wody pitnej

Linie Emirates stosują rygorystyczną naukową metodę obliczania ilości wody pitnej wymaganej na dany lot, w celu zmniejszenia masy samolotu i zwiększenia efektywności wykorzystania paliwa. Podczas każdego lotu uzupełniana jest wymagana ilość wody bez uszczerbku dla komfortu pasażerów.

*"Green Operations" ("Zielone operacje") to termin używany wewnętrznie przez personel operacyjny i pilotów Emirates w ramach programu, który obejmuje szereg środków mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony