Indie zagłuszają pakistańskie systemy nawigacyjne
Indie wdrożyły zaawansowane systemy zagłuszające wzdłuż swojej zachodniej granicy, aby zakłócać sygnały Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) używane przez pakistańskie wojskowe statki powietrzne, znacznie pogarszając ich możliwości nawigacyjne i uderzeniowe.
Ruch ten nastąpił po zamknięciu od 30 kwietnia do 23 maja przez Indie swojej przestrzeni powietrznej dla wszystkich lotów obsługiwanych przez Pakistan. Indyjskie systemy zagłuszające są w stanie zakłócać działanie wielu satelitarnych platform nawigacyjnych, w tym GPS (USA), GLONASS (Rosja) i Beidou (Chiny) — wszystkie z nich są używane przez pakistańskie siły powietrzne.
Podjęte działanie ma na celu osłabienie świadomości sytuacyjnej Pakistanu, precyzji namierzania i skuteczności precyzyjnie kierowanej amunicji podczas potencjalnego konfliktu. Jest to kolejne działanie będące konsekwencją napięć między dwoma krajami spowodowanymi atakiem terrorystycznym z 22 kwietnia, w którym w Pahalgam zginęło 26 osób.
Kilka dni później Indie wydały NOTAM (Notice to Airmen) ograniczający ich przestrzeń powietrzną dla wszystkich samolotów zarejestrowanych, obsługiwanych lub dzierżawionych przez Pakistan - w tym linii lotniczych i lotów wojskowych. NOTAM został wydany wkrótce po tym, jak pakistańscy przewoźnicy zaczęli już zmieniać trasy, aby ominąć przestrzeń powietrzną Indii z powodu obaw o potencjalny odwet ze strony tego kraju.
Po sformalizowaniu ograniczeń pakistańskie linie lotnicze są zmuszone do wybierania dłuższych (o jedną do dwóch godzin) i droższych tras nad przestrzenią powietrzną Chin lub Sri Lanki, aby uzyskać dostęp do miast Azji Południowo-Wschodniej, takich jak Kuala Lumpur. Dłuższe trasy będą wymagały więcej paliwa, wydłużą godziny pracy załóg i potencjalnie wymuszą zmiany ich grafików lub ograniczenie częstotliwości lotów.
Indie wcześniej zawiesiły Traktat o wodach Indusu i cofnęły wizy obywatelom Pakistanu. Oczekuje się, że ograniczeniami zostanie szczególnie dotknięty Pakistan International Airlines (PIA), narodowy przewoźnik Pakistanu posiadający flotę 32 samolotów. Z kolei indyjskie linie lotnicze, takie jak IndiGo posiadają ponad 370 samolotów, podczas gdy Air India ponad 200 i setki kolejnych zamówionych.



Komentarze