Hiszpańska linia lotnicza Air Nostrum zostanie pierwszym klientem Airlandera 10
Brytyjski producent Hybrid Air Vehicles (HAV) i hiszpańska regionalna linia lotnicza Air Nostrum podpisały umowę na zakup pierwszych 10 hybrydowych 100 miejscowych sterowców.
Porozumienie, które ogłoszono 15 czerwca 2022 r., jest pierwszym komercyjnym zamówieniem na sterowce, czyniąc grupę lotniczą klientem startowym.
Zgodnie z oświadczeniem HAV, sterowce z napędzane silnikami wysokoprężnymi mają "zróżnicować i uzupełnić istniejącą flotę samolotów Air Nostrum Group oraz przewozić 100 pasażerów i wytwarzać tylko około jednej dziesiątej szkodliwych emisji".
"Airlander 10 zdecydowanie zmniejszy emisje i z tego powodu zawarliśmy tę umowę z HAV", powiedział w oświadczeniu prezes Air Nostrum, Carlos Bertomeu.
"Zrównoważony rozwój, który jest dobrą wiadomością dla wszystkich, jest już niepodlegającym negocjacjom faktem w codziennej działalności lotnictwa komercyjnego. Porozumienia takie jak te są bardzo skutecznym sposobem na osiągnięcie celów dekarbonizacji", dodał.
Tom Grundy, dyrektor generalny HAV, powiedział, że producent rozpocznie produkcję na zamówienie Air Nostrum w 2022 roku. Proces produkcyjny odbędzie się w zakładzie firmy w South Yorkshire i stworzy do 1800 nowych miejsc pracy.
"Airlander został zaprojektowany, aby zapewnić lepszą przyszłość zrównoważonym usługom lotniczym, umożliwić tworzenie nowych sieci transportowych i zapewnić naszym klientom możliwości szybkiego rozwoju. Nasze partnerstwo z Air Nostrum, jako pierwszą linią lotnicza dla Airlandera 10, prowadzi do tej przyszłości" – powiedział Grundy.
"Ponieważ kraje takie jak Francja, Dania, Norwegia, Hiszpania i Wielka Brytania zaczynają wprowadzać ambitne mandaty dotyczące dekarbonizacji lotów krajowych i krótkodystansowych, Hybrydowe Pojazdy Powietrzne i Grupa Powietrzna Nostrum pokazują, jak możemy się tam dostać – i szybko się tam dostać" – kontynuował.
Hybrydowy sterowiec Airlander 10, rozwijany przez firmę od 2012 roku, wyposażony jest w zestaw płoz pneumatycznych, które umożliwiają lądowanie i start sterowca w zróżnicowanym terenie, a także z wody. Napędzany czterema silnikami wysokoprężnymi Thielert Centurion pojazd powietrzny może być używany zarówno do lotów pasażerskich, jak i towarowych, ponieważ może przewozić do 14 000 kilogramów (30 000 funtów) ładunku na dystansie lotu 3900 kilometrów (2400 mil), według producenta.
Wszystkie 10 sterowców będzie obsługiwać regionalne trasy Air Nostrum w całej Hiszpanii, a pierwszy hybrydowy pojazd powietrzny ma zostać dostarczony przewoźnikowi w 2026 roku.
Komentarze