Garmin wprowadza rewolucyjną technologię, która pomaga uniknąć wtargnięć na pas startowy
14 sierpnia br. firma Garmin ogłosiła, że uzyskała certyfikat dla oprogramowania do wykrywania zajętości pasa startowego (ROA) o nazwie Surface Indications and Alert (SURF-IA) do czego wykorzystuje oprogramowanie o ruchu ADS-B. Firma Textron Aviation otrzymała certyfikat FAA dla produktu zainstalowanego w samolocie Cessna wyposażonym w G1000 NXi.
Technologia ROA ocenia dane o ruchu GPS i ADS-B ostrzegając załogi o możliwym wtargnięciu na pas startowy lub drogę kołowania. Ostrzeżenia są prezentowane wizualnie i dźwiękowo, aby jak najbardziej czytelnie informować o możliwych niebezpiecznych konfliktach. „ROA zapewnia wizualny system ostrzegania załogi (CAS) komunikaty ostrzegawcze i ostrzeżenia na głównym wyświetlaczu lotu (PFD) pilota, a dzięki technologii syntetycznego widzenia (SVT) firmy Garmin” podświetlają pas startowy na żółto lub czerwono, w zależności od poziomu zagrożenia. Alerty opierają się na poziomie potencjalnego zagrożenia i wahają się od „braku bezpośredniego zagrożenia kolizją” do „alarm poziomu ostrzegawczego”, podczas którego kolizja może nastąpić w ciągu 15 sekund.
Następna w kolejności ma nastąpić certyfikacja oprogramowania ROA, która zostanie uwzględniona w uzupełniającym certyfikacie typu (STC) dla pakietu awioniki G5000 w Cessna Citation Excel, XLS, XLS+ i XLS Gen2. Garmin stwierdził, że „oczekuje, że w nadchodzących miesiącach technologia zostanie certyfikowana w większej liczbie samolotów wyposażonych w urządzenia Garmin”.
"Wraz ze wzrostem liczby wtargnięć na pas startowy istnieje realna potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa w kokpicie. Wyposażenie pilotów w tę technologię może zmniejszyć ryzyko wtargnięcia na pas startowy i pomóc zapewnić pewność pilotom poruszającym się po ruchliwych i skomplikowanych lotniskach" – powiedział Phil Straub, wiceprezes wykonawczy firmy Garmin i dyrektor zarządzający ds. lotnictwa.
Komentarze