Francja i Hiszpania uruchamiają program Tiger MkIII
Organizacja współpracy zbrojeniowej OCCAR, w imieniu francuskiej i hiszpańskiej dyrekcji generalnych ds. zakupu uzbrojenia, DGA (Direction Générale de l'Armement) i DGAM (Dirección General de Armamento y Material) zleciły Airbus Helicopters prace rozwojowe, produkcję podzespołów i początkowe wsparcie eksploatacyjne związane z programem modernizacji śmigłowca uderzeniowego Tiger MkIII.
Kontrakt przewiduje modernizację 42 wiropłatów dla Francji (z opcją zamówienia unowocześnienia kolejnych 25) i 18 dla Hiszpanii. Ponadto zakłada możliwość późniejszego przystąpienia do programu Tiger MkIII Niemiec. Prototyp nowego wariantu Tygrysa ma wzbić się w powietrze w 2025 roku. Dostawa pierwszego zmodernizowanego, seryjnego wiropłata w wersji MkIII do francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA) nastąpi pod koniec 2029 roku, a dla jej hiszpańskiej odpowiedniczki w 2030 roku. Prace rozwojowe i modernizacyjne będą prowadzone w zakładach Airbus Helicopters w Albacete (Hiszpania), Marignane (Francja) i Donauwörth (Niemcy).
„Program Tiger MkIII to europejska odpowiedź na zapotrzebowanie na najnowocześniejszy helikopter szturmowy w nadchodzących dekadach. Dzięki zaplanowanej modernizacji Tiger pozostanie niezbędnym i nowoczesnym atutem swoich armii i wzmocni współpracę obronną w Europie”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Tiger MkIII nie będzie miał odpowiednika pod względem przystosowania do udziału w operacjach wysokiej intensywności. W porównaniu z obecnie użytkowanymi Tigerami będą go wyróżniać ulepszona łączność oraz precyzja i możliwości ogniowe”.
Tiger MkIII to kompleksowa modernizacja systemu europejskiego śmigłowca uderzeniowego. Sprawdzony w walce, Tiger jest trudny do wykrycia, bardzo zwrotny i wytrzymały, z czego użytkownicy będą nadal korzystać dzięki ulepszeniu maszyny do wersji MkIII. Nowy standard wyposażenia umożliwi włączenie platformy w cyfrowe pole walki w celu prowadzenia wspólnych działań maszyn załogowych i bezzałogowych, a także udostępniania informacji taktycznych w czasie rzeczywistym. Zapewni również szeroki wachlarz opcji uzbrojenia (działko, rakiety i pociski naprowadzane laserowo) oraz poprawione zdolności wykrywania i celowania. Zastosowanie najnowocześniejszej awioniki zmniejszy obciążenie załogi pilotażem i umożliwi jej pełne skupienie się na wykonaniu zadań bojowych.
W standardowej konfiguracji śmigłowce Tiger MkIII otrzymają celowniki Safran Strix NG, pakiet awioniki Thales FlytX, montowany na hełmie pilota wyświetlacz celownika Topowl DD, unowocześniony układ identyfikacji swój-obcy (IFF) firmy Indra oraz układy nawigacyjne GNSS od Thalesa i nawigacji inercyjnej od Safrana. Wyposażenie łącznościowe zostanie rozbudowane o radiostacje i łącze danych firmy Thales Contact/Synaps przeznaczone do pracy zespołowej w układzie załogowym/bezzałogowym. Ponadto w maszynach dla Hiszpanii dodane zostaną funkcjonalności Link16 i SATCOM. Hiszpańskie Tigery MkIII otrzymają system zarządzania polem walki i środki samoobrony dostarczone przez Indrę, zaś francuskie Tigery MkIII dostaną system zarządzania polem walki firmy ATOS oraz środki samoobrony firmy Thales. Nowy pakiet uzbrojenia dla Francji będzie zawierał pociski powietrze-powietrze MBDA MAST-F (przyszłe taktyczne pociski powietrze-ziemia) oraz pociski powietrze-powietrze Mistral 3. Maszyny dla Hiszpanii będą mogły przenosić rakiety kierowane 70 mm i nowy pocisk powietrze-ziemia.
Airbus Helicopters w pełni angażuje się we wspieranie floty Tygrysów. W 2019 r. firma podpisała z OCCAR trójstronną Globalną Umowę Wsparcia. Jego celem było zwiększenie dostępności Tygrysów w służbie w armiach francuskiej, niemieckiej i hiszpańskiej. Dzięki temu kontraktowi wskaźnik dostępności floty francuskich Tygrysów znacznie się poprawił w ciągu ostatnich kilku lat. Dalsze poprawa wskaźników dostępności spodziewana jest w nadchodzących miesiącach w Hiszpanii, Niemczech i Francji.
Komentarze