Przejdź do treści
FCAS - europejski system lotnictwa bojowego przyszłości (fot. Airbus Defence and Space)
Źródło artykułu

FCAS, europejski system lotnictwa bojowego przyszłości: na drodze do pierwszego lotu

W imieniu rządów Francji, Niemiec i Hiszpanii, francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) przyznała firmom Dassault Aviation, Airbus, Indra, Eumet i ich partnerom przemysłowym kontrakt na fazę demonstracyjną 1B przyszłego systemu bojowego (CAS). Ma on wartość 3,2 miliarda euro i sfinansuje prace nad demonstratorem FCAS i jego komponentami, trwające przez około trzy i pół roku.

Dassault Aviation, Airbus, Indra i Eumet z zadowoleniem przyjmują tę ważna decyzję, odzwierciedlającą determinację w działaniach Francji, Niemiec i Hiszpanii na rzecz opracowania potężnego, innowacyjnego i w pełni europejskiego systemu uzbrojenia, który zaspokoi potrzeby sił zbrojnych tych krajów.

Niniejsze informacja o zamówieniu pojawia się tuż po podpisaniu umów przemysłowych wspierających Fazę 1B programu przez przedstawicieli Airbusa, Dassault Aviation, Indry i Eumet jako głównych wykonawców programu oraz przez ich partnerów przemysłowych z trzech krajów. Prowadzone w ostatnich miesiącach rozmowy pozwoliły na stworzenie solidnych podstaw do współpracy między przemysłem a trzema rządami.

Obecne wydarzenie stanowi kontynuację udanych prac badawczo-rozwojowych związanych z demonstratorami fazy 1A, które umożliwiły identyfikację kluczowych technologii i rozpoczęcie prac rozwojowych nad następnymi demonstratorami. Torując drogę dla fazy rozwoju programu, faza 1B umożliwi kontynuację rozwoju i doskonalenia latających demonstratorów oraz wymaganych technologii, a także konsolidację architektur projektu, z lotami doświadczalnymi w kolejnych fazach, planowanych do 2028-2029 roku.

Program FCAS przewiduje powstanie z zestawu systemów: myśliwców nowej generacji współpracujących ze zdalnie sterowanymi bezzałogowcami i połączonych przez chmurę danych. Aby sprostać ambicjom i wyzwaniom takiego programu, utworzono organizację przemysłową opartą na filarach technologicznych. Każdy filar jest zarządzany przez potentata przemysłowego działającego jako lider, ściśle współpracującego z głównymi partnerami i wykorzystującego potencjał przemysłu lotniczego każdego kraju. Airbus, Dassault Aviation i Indra pełnią nie tylko główną rolę w każdym filarze, ale także są koordynatorami krajowymi, mającymi zapewnić ogólną spójność demonstratorów technologii oraz kierowanie całym programem i konsolidację powadzonych prac.

Zarządzanie fazą przemysłową 1B jest zorganizowane według domen w następujący sposób:

  • Spójność, demonstratory i konsolidacja całego programu – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;
  • Myśliwiec nowej generacji (NGF) – odpowiedzialność Dassault Aviation we Francji jako głównego wykonawcy z Airbusem jako głównym partnerem w Niemczech i Hiszpanii;
  • silnik dla NGF – odpowiedzialność spółki Eumet (50/50 joint venture Safran Aircraft Engines dla Francji i MTU Aero Engines dla Niemiec) jako głównego wykonawcy i ITP Aero dla Hiszpanii jako głównego partnera;
  • Systemy bezzałogowe – remote carrier (RC) – Airbus w Niemczech jako główny wykonawca, MBDA we Francji i Satnus w Hiszpanii jako główni partnerzy;
  • Chmura bojowa (CC) – Airbusem w Niemczech jako główny wykonawca, Thales dla Francji i Indra Sistemas dla Hiszpanii jako główni partnerzy;
  • Symulatory – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;
  • Sensory – Indra Sistemas jako główny wykonawca w Hiszpanii oraz Thales we Francji i FCMS w Niemczech jako główni partnerzy;
  • Technologie obniżonej obserwowalności (stealth) – Airbus w Hiszpanii jako główny wykonawca, Dassault Aviation we Francji i Airbus w Niemczech jako główni partnerzy;
  • Wspólne środowisko pracy – Airbus, Dassault Aviation, Indra Sistemas i Eumet jako współwykonawcy.

Partnerzy przemysłowi dziękują rządom trzech państw za zaufanie i ponownie podkreślają zamiar dążenia do uczynienia z programu FCAS militarnego fundamentu strategicznej autonomii Europy, dzięki wzmocnieniu operacyjnej, technologicznej i przemysłowej suwerenności jej systemu obronnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony