Przejdź do treści
Źródło artykułu

Falco Xplorer firmy Leonardo kończy udaną demonstrację EUDAAS

Firma Leonardo poinformowała o zakończonym sukcesem oblocie bezzałogowego systemu powietrznego Falco Xplorer, który wystartował z lotniska Trapani Birgi (Włochy). Wydarzenie, w którym wzięli udział wysocy rangą przedstawiciele wojska i przemysłu z pięciu państw członkowskich (Szwecji, Włoch, Niemiec, Francji i Hiszpanii), stanowi kluczowy kamień milowy w integracji dużych bezzałogowych statków powietrznych w europejskiej przestrzeni powietrznej, zaspokajając krytyczne potrzeby zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym.

Demonstracja w locie zakończyła cykl rozwoju technologicznego, który rozpoczął się cztery lata temu pod nadzorem spółki Saab, przy udziale doskonałości lotniczej wspieranej przez wysoko wykwalifikowany europejski ekosystem 10 partnerów z państw członkowskich.

Dzięki zaangażowanemu wsparciu inżynieryjnemu firmy Leonardo, projekt EUDAAS obejmuje najnowocześniejsze technologie, które umożliwiają bezzałogowym samolotom operowanie w przestrzeni powietrznej. Rola Falco Xplorer jako europejskiego poligonu doświadczalnego podkreśla zaangażowanie firmy Leonardo w rozwój autonomicznego lotu i możliwości sztucznej inteligencji.

Testy w powietrzu prowadzone w Trapani potwierdziły skuteczność rozwiązań technicznych opracowanych dla demonstratora DAA, w tym zaawansowanych czujników, innowacyjnych algorytmów cyfrowego sterowania lotem i inteligentnych systemów. Systemy te zapewniają świadomość ruchu i zapewniają unikanie kolizji, umożliwiając bezzałogowym samolotom bezpieczne i wydajne operowanie w przestrzeni powietrznej klasy A-G. Osiągają to poprzez wykrywanie i unikanie zarówno kooperacyjnego, jak i niekooperacyjnego ruchu lotniczego, wykonując niezbędne manewry w celu zapobiegania konfliktom, jednocześnie zmniejszając obciążenie operatorów.

Falco Xplorer firmy Leonardo (fot. Leonardo)

System DAA stanowi przełomową zdolność dla sektora lotniczego, zgodną ze standardami ICAO. Ten zaawansowany system, obejmujący zarówno współpracujące, jak i niewspółpracujące czujniki, centralny komputer przetwarzający i wyświetlacz DAA do prowadzenia pilota, zapewnia solidne ramy dla bezpiecznej i niezawodnej obsługi bezzałogowych statków powietrznych w wielu klasach przestrzeni powietrznej.

Falco Xplorer firmy Leonardo zademonstrował zaawansowane możliwości DAA, pokazując, w jaki sposób bezzałogowe statki powietrzne mogą zostać zintegrowane ze standardowymi systemami zarządzania ruchem lotniczym, co potwierdza wiodącą rolę firmy Leonardo w innowacyjnych rozwiązaniach lotniczych. Oczekuje się, że wyniki tej demonstracji będą miały długoterminowe pozytywne implikacje, umożliwiając bezzałogowym statkom powietrznym służenie jako niezawodne aktywa wspierające zróżnicowane potrzeby społeczności i operacyjne w całej Europie.

Opierając się na tych osiągnięciach, konsorcjum EUDAAS przechodzi do projektu następczego „EUDAAS2”, który ma rozpocząć się 1 grudnia 2024 r. w ramach EDF 2023. Dzięki stałemu wsparciu Komisji Europejskiej EDF i pięciu państw członkowskich oraz finansowaniu, konsorcjum EUDAAS ukończy pełen zestaw funkcjonalności DAA na najwyższym poziomie gotowości technologicznej, w tym zdefiniowanie europejskich norm w EUROCAE WG-105 jako podstawy przyszłej certyfikacji systemu. Solidna współpraca między instytucjami europejskimi, państwami członkowskimi i partnerami przemysłowymi podkreśla zaangażowanie w promowanie europejskiej obrony i innowacji lotniczych na rzecz bezpieczniejszej, bardziej połączonej przyszłości.

Dzięki sukcesowi Falco Xplorer w EUDAAS, Leonardo potwierdza swoje zaangażowanie w kształtowanie przyszłości lotnictwa bezzałogowego i zapewnienie bezpieczniejszego nieba.

Falco Xplorer Remotely Piloted Aircraft System (RPAS), który wykonał około 100 lotów testowych i osiągnął kamień milowy Initial Operational Capability (IOC) w konfiguracji Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance (ISTAR), jest najnowocześniejszym systemem. Opierając się na sprawdzonym dziedzictwie Falco Evo, Falco Xplorer został zaprojektowany tak, aby spełniać wymagania podwójnego zastosowania, zapewniając całodobowy, całodobowy, stały nadzór regionalny w każdych warunkach pogodowych. Jest wyposażony w celu obsługi szerokiego zakresu misji zarówno dla zastosowań wojskowych, jak i rządowych. Patrząc w przyszłość, plan działania Falco Xplorer obejmuje integrację nowego silnika i wielu rodzajów uzbrojenia, mających na celu zwiększenie jego wydajności. Pełna zdolność operacyjna (FOC) zostanie osiągnięta do 2026 r., co umocni pozycję systemu jako kamienia węgielnego nowoczesnych rozwiązań nadzoru i obrony.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony