Przejdź do treści
Emirates wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% paliwa SAF (fot. Emirates)
Źródło artykułu

Emirates jako pierwsze linie lotnicze na świecie wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% ekologicznego paliwa lotniczego

Emirates zostały pierwszymi na świecie liniami lotniczymi, które wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Pokazowy lot, dumnie obsługiwany przez kapitana Khalida Binsultana i kapitana Philippe'a Lombeta, wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) z jednym z czterech silników zasilanych w 100% SAF, co pomogło zademonstrować jego potencjał jako zamiennika, który spełnia wymagania techniczne i chemiczne paliwa lotniczego, a jednocześnie jest bardziej zrównoważoną alternatywą. SAF może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 85%* w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Lot demonstracyjny A380 linii Emirates odbył się w momencie, gdy branża lotnicza, organizacje międzynarodowe, organy regulacyjne i urzędnicy państwowi wysokiego szczebla, podejmujący decyzje polityczne, zebrali się w Dubaju na trzeciej konferencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Jej głównym tematem były paliwa lotnicze i alternatywne (CAAF/3). Dedykowani współpracownicy z Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent i ENOC pracowali nad testami, ocenami technicznymi i analizą danych dla pokazowego lotu.

Zastosowane podczas lotu paliwo SAF typu drop-in w 100% zawiera odnawialne węglowodory aromatyczne i ściśle naśladuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Po raz pierwszy SAF typu drop-in został użyty w samolocie A380, z założeniem pełnej kompatybilności z istniejącymi systemami samolotu. Podczas lotu wykorzystano cztery tony paliwa SAF, na które składały się HEFA-SPK dostarczone przez Neste (syntetyczna nafta parafinowa na bazie hydro-przetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych) oraz HDO-SAK od Virent (syntetyczna nafta aromatyczna na bazie hydro-odtlenionej). ENOC pomógł zabezpieczyć czysty SAF składający się z HEFA-SPK i zmieszał go ze zrównoważoną naftą lotniczą (SAK) w swoim zakładzie na międzynarodowym lotnisku w Dubaju przed demonstracją, a także wykonał usługi w samolocie.

100% SAF był używany w jednym silniku Engine Alliance GP7200, podczas gdy konwencjonalne paliwo lotnicze było używane w pozostałych trzech silnikach. Pomocnicza jednostka napędowa (APU) PW980 firmy Pratt & Whitney Canada również działała w 100% na SAF.

W zeszłym tygodniu przeprowadzono intensywne testy silnika A380 Engine Alliance GP7200 wykorzystującego 100% SAF, w celu potwierdzenia zdolności tego modelu do pracy na specjalnie zmieszanym 100% SAF bez wpływu na jego osiągi lub konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Naziemne testy silnika odbyły się w najnowocześniejszym centrum inżynieryjnym Emirates Engineering Centre w Dubaju.

Adel Al Redha, dyrektor operacyjny Emirates Airline, powiedział: "Emirates są pierwszymi pasażerskimi liniami lotniczymi na świecie, które eksploatują A380 z silnikiem 100% drop-in SAF napędzającym jeden z czterech silników Engine Alliance GP7200. To kolejna doniosła chwila dla Emirates i naszych partnerów, gdy przekładamy słowa na czyny, badając i testując zwiększone stężenia SAF, aby ostatecznie doprowadzić do przyjęcia przez branżę lotów ze 100% SAF. To kolejny znaczący krok w kierunku zatwierdzenia stosowania SAF w jednym z silników A380, szerokokadłubowego samolotu z czterema silnikami. Istnieje rosnące globalne zapotrzebowanie na alternatywne paliwa do silników odrzutowych o niższej emisji, a praca producentów i dostawców nad komercjalizacją i udostępnieniem SAF będzie miała kluczowe znaczenie w nadchodzących latach, aby pomóc Emirates i całej branży w dążeniu do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla".

Julie Kitcher, wiceprezes Airbusa ds. komunikacji i spraw korporacyjnych, skomentowała: "Widok Emirates lecącego A380, największym samolotem pasażerskim świata, napędzanym silnikiem pracującym w 100% na zrównoważonych paliwach lotniczych to symboliczny moment. Paliwa te są obecnie najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie emisji CO2 w branży lotniczej i są coraz częściej wspierane przez wiodące światowe linie lotnicze. SAF ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu zerowej emisji CO2 w 2050 r., ale wymaga wsparcia całej branży. W Airbus pracujemy nad tym, aby wszystkie nasze samoloty były w 100% przystosowane do SAF do 2030 roku. Współpracujemy również z partnerami, aby rozwijać globalny rynek SAF w nadchodzących latach. Celem Airbusa jako firmy jest pionierstwo w dziedzinie zrównoważonego przemysłu lotniczego dla bezpiecznego i zjednoczonego świata. Dzięki naszej współpracy z Emirates łączymy ambicje z działaniami".

Na początku tego roku linie Emirates pomyślnie zakończyły pierwszy lot demonstracyjny zasilany w 100% SAF, na pokładzie Boeinga 777-300ER z napędem GE90.

W ubiegłym miesiącu z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) wystartowały pierwsze loty Emirates z wykorzystaniem SAF dostarczonego przez Shell Aviation.  Shell dostarczył 315 000 galonów mieszanki SAF do wykorzystania w hubie przewoźnika w Dubaju.

Przewoźnik niedawno rozszerzył współpracę z Neste na dostawę ponad 3 milionów galonów mieszanki SAF w 2024 i 2025 roku na loty z lotnisk Amsterdam Schiphol i Singapur Changi.

Obecnie Emirates odbierają SAF w Norwegii i Francji, a przewoźnik nadal poszukuje możliwości wykorzystania SAF na różnych lotniskach w oparciu o dostępną dostawę.

Emirates uczestniczą w szeregu branżowych i państwowych grup zadaniowych ZEA, a także w bieżących spotkaniach z interesariuszami, aby pomóc w zwiększeniu skali produkcji i dostaw SAF. W ubiegłym roku, wraz z GCAA ZEA, przewoźnik przyczynił się do opracowania planu działania ZEA w zakresie paliw typu power-to-liquid (PtL), prowadzonego przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury ZEA oraz Światowe Forum Ekonomiczne, a także był aktywnym uczestnikiem krajowej strategii Zrównoważonego Paliwa Lotniczego ZEA, uruchomionej w styczniu 2023 r. przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury oraz GCAA.

*Obliczone zgodnie z ustalonymi metodologiami oceny cyklu eksploatacji (LCA), takimi jak metodologia CORSIA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony