Przejdź do treści
Źródło artykułu

EASA publikuje pierwsze zasady funkcjonowania taksówek powietrznych w miastach

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała zasady funkcjonowania taksówek powietrznych w miastach, co jest pierwszą kompleksową propozycją wprowadzenia takich przepisów na całym świecie.

Proponowane nowe ramy regulacyjne są otwarte do konsultacji publicznych do 30 września 2022 r. i obejmują dziedziny techniczne zdatności do lotu, operacji lotniczych, licencjonowania załóg lotniczych i przepisów ruchu lotniczego.

Proponowane nowe ramy regulacyjne - LINK

Komentarze można wysyłać poprzez platformę CRT - LINK

Uzupełniają one istniejące materiały regulacyjne UE dotyczące operacji bezzałogowych systemów powietrznych (UAS), bezzałogowego systemu zarządzania ruchem znanym w Europie jako U-space oraz certyfikacji statków powietrznych zdolnych do pionowego startu i lądowania (VTOL), a także wytyczne EASA w sprawie projektowania vertiportów.

„Dzięki temu EASA staje się pierwszym na świecie regulatorem lotniczym, który wydał kompleksowe ramy regulacyjne dla operacji statków powietrznych obsługujących VTOL, które będą oferować taksówki powietrzne i podobne usługi” – powiedział dyrektor wykonawczy EASA, Patrick Ky.

„Publikacja potwierdza wiodącą pozycję EASA w tej dziedzinie innowacji. Jednocześnie dołożyliśmy wszelkich starań, aby zająć się ogólnymi problemami społecznymi i oczekiwaniami obywateli UE w zakresie bezpieczeństwa, ochrony, prywatności, środowiska i hałasu” – dodał.

Producenci w Europie zasygnalizowali EASA, że będą gotowi do certyfikacji samolotów VTOL w ciągu najbliższych kilku lat. Samoloty te umożliwią nowe koncepcje mobilności powietrznej w ramach inicjatywy „inteligentnych, zielonych i cyfrowych miast” kierowanej przez Komisję Europejską.

Najnowsze propozycje EASA ustanowią zharmonizowany zestaw przepisów i zasad na szczeblu UE dla tej nowej mobilności lotniczej i przewozów osób oraz ładunków.

Ogólnym celem jest wspieranie rozwoju nowego ekosystemu miejskiej mobilności powietrznej (UAM), osiągnięcie bezpiecznej integracji certyfikowanych operacji bezzałogowych statków powietrznych z obsługą UAS i VTOL w UE oraz umożliwienie operatorom bezpiecznej obsługi VTOL. na europejskim niebie.

Opracowując propozycje nowych zasad dla różnych typów projektów i operacji statków powietrznych, EASA stosuje podejście krok po kroku, które jest ściśle powiązane z rzeczywistym rozwojem branży. W związku z tym niektóre przyszłe zmiany (np. bezpilotowe statki powietrzne VTOL) nie są jeszcze objęte niniejszym wnioskiem. W razie potrzeby i zgodnie z postępem technologicznym EASA zajmie się nimi z osobnymi propozycjami.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony