Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dwa przypadki wykorzystania EMAS w Stanach Zjednoczonych

EMAS (ang. Engineered Materials Arresting System) czyli w wolnym tłumaczeniu, System Materiałów Inżynieryjnych Zatrzymujący Statek Powietrzny, to podłoże wykonane z materiałów budowlanych znajdujące się na końcu drogi startowej, mające na celu zmniejszenie ryzyka wypadnięcia statku powietrznego z drogi startowej.

System ten odegrał istotną rolę w dwóch przypadkach wypadnięciami z pasów startowych, które miały miejsce 4 września 2025 r. w Stanach Zjednoczonych. Tego dnia, Gulfstream G150, lecący z lotniska Baltimore/Washington, przyziemił na mokrym pasie o długości 1500 m na lotnisku Chicago Executive i nie zdołał wyhamować przed jego końcem.

Statek powietrzny wjechał w EMAS i dopiero tam wytracił prędkość. Kilka godzin później Bombardier Challenger 300 z czterema osobami na pokładzie podobnie wjechał w EMAS na lotnisku Boca Raton. W obu incydentach nie odnotowano żadnych obrażeń u pasażerów i członków załogi. 

„Wczorajsze incydenty w Chicago i Boca Raton wyraźnie pokazują, jak ważna dla ratowania życia jest technologia EMAS” – powiedział w oświadczeniu administrator FAA Bryan Bedford. „Te dwa systemy zrobiły dokładnie to, do czego zostały zaprojektowane – bezpiecznie zatrzymały samoloty, gdy te wypadły z pasów startowych. Ta technologia ma realne znaczenie w zapobieganiu poważnym wypadkom”, dodał. Według FAA, standardowy EMAS jest w stanie zatrzymać większość samolotów przy prędkościach do 70 węzłów. 

Agencja niedawno sfinansowała za 8,5 mln dolarów instalację EMAS na Międzynarodowym Lotnisku w Filadelfii, co podwyższyło w USA liczbę tych systemów do 117 systemów na ponad 60 lotniskach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony