Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekty DARPA demonstratorów wodnosamolotów transportowych Liberty Lifter

DARPA wybrała firmy General Atomics i Aurora Boeinga do opracowania projektów wodnosamolotów transportowych Liberty Lifter.

Liberty Lifter został zaprojektowany jako "niedrogi samolot dalekiego zasięgu, zdolny do strategicznego i taktycznego unoszenia ciężkich ładunków".

„Cieszymy się, że możemy rozpocząć ten program i nie możemy się doczekać bliskiej współpracy z obydwoma zespołami wykonawczymi, które mają dopracować swoje koncepcje projektowe” – powiedział w oświadczeniu Christopher Kent, kierownik programu DARPA Liberty Lifter. „Oba zespoły przyjęły wyraźnie różne podejścia do projektowania, które umożliwią nam zbadanie stosunkowo dużej przestrzeni projektowej”.

Zespół kierowany przez General Atomics, wybrał dwukadłubową konstrukcję przypominającą Stratolauch zbudowaną przez Scaled Composites do przenoszenia rakiet wystrzeliwanych z powietrza na orbitę. Według DARPA, ten projekt optymalizuje stabilność na wodzie i będzie napędzany dwunastoma silnikami.

Jeśli chodzi o Aurora Flight Sciences, to ten projekt przypomina bardziej tradycyjny wodnosamolot z pojedynczym kadłubem, górnym skrzydłem i ośmioma silnikami turbośmigłowymi. Jest on zbliżony do Boeinga Pelikana ULTRA przedstawionego przez firmę macierzystą Aurory na początku XXI wieku.

Co to jest Liberty Lifter?

Podobnie jak ekranoplany z czasów sowieckich, Liberty Lifter będzie mógł wykorzystać „efekt naziemny”, który ma skutkować zwiększeniem siły nośnej i zmniejszeniem oporu. Ten rodzaj lotu utrzymuje również statek powietrzny poniżej zasięgu radaru, co umożliwia realizowanie misji w nieprzyjaznych środowiskach.

Ale w przeciwieństwie do ekranoplanów, samolot przewidywany przez DARPA ma być również zdolny do ciągłego lotu na średnich wysokościach i podobny pod względem wielkości i ładowności do samolotu transportowego C-17 Globemaster III.

Taka konstrukcja byłaby szczególnie przydatna w Azji Południowo-Wschodniej. Region ten, a zwłaszcza Morze Południowochińskie, jest miejscem ciągłych napięć geopolitycznych między Chinami, a sąsiednimi krajami, z których wiele jest wspieranych przez USA.

Możliwości Liberty Lifter byłyby w przeciwności do transportu morskiego, który jest powolny i podatny na zagrożenia, takie jak okręty podwodne, lub do tradycyjnych samolotów transportowych, które wymagają długiego pasa startowego i są wykrywalne przez radary lub satelity w czasie rzeczywistym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony