Przejdź do treści
Źródło artykułu

Cypr zamówił 6 śmigłowców H145 dla Gwardii Narodowej

Rząd Cypru podpisał z Airbus Helicopters kontrakt na zakup sześciu H145M z opcją dostawy kolejnych sześciu wiropłatów. Śmigłowce w wersji z pięciołopatowym wirnikiem głównym będą służyły miejscowej Gwardii Narodowej.

„Dzięki realizacji zawartej umowy Gwardia Narodowa dostanie za optymalną cenę śmigłowce spełniające wymagania operacyjne określone przez Sztab Generalny i odpowiadające wielu przyszłym wyzwaniom właściwym dla lekkich śmigłowców szturmowych. Zdolne do działania w bardzo wymagających warunkach H145M zwiększą zdolności Gwardii Narodowej do szybkiego reagowania na zagrożenia w dzień iw nocy, a siła i precyzja ich ognia zapewnią naszym żołnierzom skuteczne wsparcie bojowe i zdobywanie ważnych informacji", powiedział Andreas P. Louka, stały sekretarz w Ministerstwie Obrony Republiki Cypryjskiej.

„Projekt śmigłowcowy przygotowany przez Gwardię Narodową / Dowództwo Sił Powietrznych nie miałby szans się ziścić bez silnego wsparcia Airbusa. Dlatego dziękuję firmie Airbus Helicopters za znakomitą współpracę i zaangażowanie w projekt. Zawarty przez nas kontrakt oznacza nawiązanie długoterminowych relacji z Airbusem, korporacją słynącą z bezpieczeństwa, niezawodności i najwyższych standardów produkcji," dodał.

„Dziękujemy władzom Cypru za zaufanie, jakim obdarzyły H145M. Maszyna ta właśnie staje się wiodącym na rynku lekkim wielozadaniowym śmigłowcem szturmowym", powiedział Olivier Michalon, wiceprezes Airbus Helicopters ds. globalnego biznesu. „Jej użytkownicy mogą wykorzystać ją do transportu taktycznego, przerzutu sił reagowania, wsparcia ogniowego, rozpoznania bojowego, ewakuacji rannych lub uwalniania zakładników. W Europie jest już pięciu militarnych nabywców H145M, co zwiększa interoperacyjność sił na kontynencie", dodał. „Widzimy duże zainteresowanie H145M na całym świecie i prowadzimy kilka kampanii promocyjnych. Stwarza to dla tego wiropłata bardzo obiecujące perspektywy".

H145M to lekki wojskowy śmigłowiec wielozadaniowy. Wywodzi się z cywilnego modelu H145. W najnowszej wersji posiada innowacyjny pięciołopatowy wirnik główny, zwiększający ładowność maszyny o 150 kg. Konstrukcja nowego, bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza czynności obsługowe. Wyposażony w system uzbrojenia Airbus HForce, H145M może służyć jako lekki śmigłowiec szturmowy. Gama przeznaczonego dlań uzbrojenia obejmuje karabiny, rakiety niekierowane i pociski kierowane. W połączeniu z możliwością współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz zdolnością do walki w środowisku  sieciocentrycznym, oferowana przez wyposażenie radiowo-informatyczne przepustowość sprawia, że ​​H145M to najbardziej wydajny wiropłat w swojej klasie.

H145 został zaprojektowany jako maszyna cywilna do działania w dzień i w nocy, także w najbardziej niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Jest używany przez wojsko, policję i zespoły lotniczego pogotowia ratunkowego na całym świecie. Napędzają go dwa potężne silniki turbinowe Safran Helicopter Engines Arriel 2E, których pracę piloci kontrolują za pośrednictwem cyfrowego układu FADEC (full authority digital engine control). Ponadto śmigłowiec jest standardowo wyposażony w cyfrowy pakiet awioniki Helionix, dzięki któremu załoga może wygodnie zarządzać parametrami lotu oraz 4-osiowego autopilota, znacznie zmniejszającego obciążenie pilotów pracą. Wreszcie ograniczona emisja hałasu sprawia, że ​​H145 jest najcichszym wiropłatem w swojej klasie.

H145M jest już eksploatowany na Węgrzech (20 maszyn), Niemczech (15), Serbii (9), Tajlandii (5) i Luksemburgu (2). Amerykańskie wojska lądowe dysponują ponad 460 lokalnie zbudowanymi, nieuzbrojonymi śmigłowcami z rodziny H145 znanymi jako UH-72 Lakota.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony