Przejdź do treści
Źródło artykułu

Co się stało z zamówieniem na B737 MAX 10 z Kataru?

Bitwa na sali sądowej między Qatar Airways a Airbusem podobno ujawniła los zamówienia na B737 MAX 10 tego przewoźnika, co czyni go trzecim typem samolotu cytowanym w kłótni.

Qatar Airways i Boeing ujawniły umowę MAX 10 pod koniec stycznia 2022 r. W ogłoszeniu zamówienia linii lotniczych na wersję cargo 777X wymieniono również 25 samolotów Boeing 737 MAX 10 oraz opcje na 25 kolejnych.

Teraz Reuters donosi, że umowa na 737 MAX 10 między linią lotniczą Gulf, a amerykańskim producentem samolotów „wygasła”, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez Airbusa. Publikacja wyjaśnia, że ​​europejski producent zażądał informacji na temat transakcji z Boeingiem po tym, jak Qatar Airways uwzględnił je w swoim wniosku o odszkodowanie za A350.

Qatar Airways i Airbus są uwikłane w spór o jakość lakieru Airbusa A350 XWB. W grudniu 2021 r. linia lotnicza ogłosiła, że ​​wszczęła postępowanie sądowe przeciwko europejskiemu producentowi w sądzie w Wielkiej Brytanii.

Przewoźnik Gulf, który ma we flocie ponad 50 A350, twierdzi, że musiał uziemić wiele samolotów tego typu z powodu problemu z degradacją powierzchni kadłuba i domaga się odszkodowania w wysokości 6 miliardów dolarów.

W styczniu 2022 roku Airbus rozwiązał odrębną umowę z linią lotniczą na 50 samolotów Airbus A321neo. Sąd początkowo nakazał producentowi samolotu wstrzymanie „praktycznej realizacji” rozwiązania umowy, uniemożliwiając mu przydzielanie terminów dostaw innym klientom.

Jednak w kwietniu 2022 r. dał Airbusowi zielone światło do anulowania zarówno umowy na A321neo, jak i sprzedaży A350, które Qatar Airways odrzuciły po tym, jak Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej ustaliła, że ​​są one bezpieczne w eksploatacji.

26 maja 2022 r. Sąd Najwyższy w Londynie orzekł, że spór zostanie rozstrzygnięty przed sądem latem 2023 r. Wiadomość o rzekomo „wygasłym” zamówieniu Kataru na MAX 10 pojawiła się w czasie, gdy przyszłość największego wariantu samolotów z rodziny 737 MAX wydaje się niepewna z powodu problemów z certyfikacją amerykańskich organów regulacyjnych.

Wprowadzony na rynek w 2017 roku Boeing 737 MAX 10 jest obecnie w fazie rozwoju. Typ samolotu musi być certyfikowany przez Federalną Administrację Lotnictwa, aby mógł wejść do służby komercyjnej. Jednak termin uzyskania zatwierdzenia organu wyznaczono na koniec 2022 roku. Jeśli samolot nie zostanie do tego czasu certyfikowany, tylko Kongres USA może przedłużyć ten termin.

Wcześniej, w lipcu 2022 roku, dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun przyznał w wywiadzie, że istnieje ryzyko, że Boeing może anulować program MAX 10.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony