Chiny: rollout W5000 – prototypu największego na świecie drona transportowego
Chińska firma lotniczo-kosmiczna Air White Whale zaprezentowała pierwszy w pełni zmontowany bezzałogowy transportowiec W5000. Po uzyskaniu certyfikacji, stanie się on największą na świecie konstrukcją tej kategorii, a pierwsze jej dostawy mają się rozpocząć w 2026 r. Pierwszy na świecie duży dron transportowy odbył swój dziewiczy lot w Chinach w 2017 r.
Założona w 2021 r. firma Air White Whale jest wspierana przez firmę inwestycyjną Jinlong z siedzibą w Changzhou. Jej zarząd składa się z byłych dyrektorów Comac (chińskiego producenta samolotów komercyjnych), Airbus China i GE Aviation. Podczas ceremonii odsłonięcia Hu Zhendong, prezes i dyrektor generalny Air White Whale, wyraził pewność co do przyszłości dużych dronów cargo, stwierdzając, że takie samoloty mają stać się kamieniem węgielnym branży transportu lotniczego.
Pierwszy W5000 UAV zjechał z linii produkcyjnej firmy w mieście Changzhou we wschodnich Chinach 18 października 2024 r. Bezzałogowiec oferuje możliwość przewożenia ładunków do pięciu ton i posiada maksymalną masę startową wynoszącą 10,8 tony. UAV ma mieć możliwość wykonywania lotów na odległość 2600 km i będzie mógł się poruszać z prędkością przelotową 526 km/h. Firma złożyła już dokumenty certyfikacyjne i planuje, że statek powietrzny wejdzie do komercyjnej działalności w drugiej połowie 2026 r.
W5000, nazwany na cześć maksymalnego ładunku użytecznego w kilogramach, jest napędzany parą silników AEP-100, produkowanymi przez państwową firmę Aero Engine Corporation of China.
• Rozpiętość skrzydeł: 22,7 m
• Długość: 22,9 m
• Prędkość przelotowa: 526 km/h
• Zasięg: do 2600 km
• Maksymalna wysokość: 6000 m
• Maksymalna masa ładunku: 5 ton
• Przestrzeń ładunkowa: 65 m3
• Podwozie: chowane
Producent uważa, że W5000 to wyjątkowe rozwiązanie mające zaspokoić zapotrzebowanie na samoloty cargo, szczególnie na chińskim rynku wewnętrznym. Według Air White Whale, W5000 „będzie kompatybilny ze standardowymi paletami ładunkowymi, dostosowuje się do różnych metod załadunku i rozładunku oraz będzie mógł startować i lądować na lotniskach lotnictwa ogólnego i cywilnego”.
Ponadto W5000 oferuje znaczące zalety w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami transportowymi ze względu na swoją bezzałogową zdolność, co ma znacznie obniżyć koszty operacyjne. Według producenta, jeden operator z ziemi będzie mógł obsługiwać do pięciu samolotów W5000 jednocześnie.
Analitycy twierdzą, że w miarę jak krajobraz lotniczy będzie się rozwijał w nadchodzących latach, W5000 może potencjalnie stanowić duży krok naprzód w dziedzinie logistyki globalnego handlu. Oczekuje się, że W5000 zostanie zaprezentowany na zbliżających się targach China International Aviation and Aerospace Exhibition w Zhuhai, gdzie Air White Whale zamierza zademonstrować regionalne możliwości UAV w Azji Południowo-Wschodniej i Środkowej, Rosji i Japonii.
Komentarze