Przejdź do treści
Źródło artykułu

Brytyjski CMA bada przejęcie Spirit AeroSystems przez Boeinga

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) bada planowane przejęcie przez Boeinga firmy Spirit AeroSystems. 30 czerwca 2025 r. organ regulacyjny ds. konkurencji ogłosił, że oficjalnie rozpoczął dochodzenie w sprawie fuzji i rozpoczął proces mający na celu zapewnienie, że proponowana transakcja spełnia wymogi Ustawy o przedsiębiorstwach z 2002 r.

26 czerwca 2025 r. organ rządowy stwierdził, że „rozważa lub może się zdarzyć, że ta transakcja, jeśli wejdzie w życie, doprowadzi do powstania odpowiedniej sytuacji fuzji zgodnie z przepisami dotyczącymi fuzji Ustawy o przedsiębiorstwach z 2002 r.”.

Dodatkową obawą jest to, czy przejęcie Spirit AeroSystems przez Boeinga nie spowoduje znacznego osłabienia konkurencji na jakimkolwiek rynku lub rynkach w Wielkiej Brytanii w zakresie towarów lub usług.

CMA zaprasza wszystkie zainteresowane strony do przesyłania komentarzy i ustaliło termin podjęcia decyzji w pierwszej fazie na 28 sierpnia 2025 r.

Szczegóły dotyczące fuzji Boeing-Spirit zostały po raz pierwszy ujawnione latem 2024 r., a na mocy warunków umowy Boeing miał zapłacić około 4,7 mld USD.

Koncern uczynił przejęcie Spirit AeroSystems najwyższym priorytetem w swoich próbach odzyskania zaufania branży do swojej infrastruktury produkcyjnej po incydencie z 5 stycznia 2024 r., kiedy doszło do odpadnięcia drzwi od lecącego B739 Alaska Airlines.

W lipcu 2024 r. dyrektor generalny Spirit AeroSystems Pat Shanahan powiedział, że fuzja doprowadzi do tego, że Boeing stanie się „szybszą i bardziej zwinną” organizacją.

Kilku brytyjskich członków parlamentu zauważyło wcześniej, że Spirit AeroSystems jest „kluczowym pracodawcą w Irlandii Północnej i integralną częścią brytyjskiego łańcucha dostaw lotnictwa”.

Spirit AeroSystems zatrudnia również pracowników z Wielkiej Brytanii w Szkocji na lotnisku Glasgow Prestwick (PIK). 

Spirit AeroSystems produkuje sekcje kadłubów zarówno dla Boeinga, jak i Airbusa. Ten drugi ma przejąć części Spirit AeroSystems zaangażowane w budowę jego samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony