Przejdź do treści
Taksówka powietrzna Wisk Aero szóstej generacji (fot. Wisk Aero)
Źródło artykułu

Boeing przejął kontrolę nad Wisk Aero

Dyrektor generalny dewelopera eVTOL Wisk Aero potwierdził, że kalifornijski startup stał się spółką całkowicie zależną od Boeinga. Wisk, Bryan Yutko, ogłosił to podczas konferencji 31 maja 2023 r.

Yutko, który wcześniej pracował dla Boeinga jako główny inżynier ds. zrównoważonego rozwoju i przyszłej mobilności, nie wdawał się w szczegóły warunków umowy. 1 czerwca 2023 r. strona internetowa Wisk Aero została już zaktualizowana o zmiany własnościowe.

„W 2023 roku Wisk stał się spółką całkowicie zależną od Boeinga. Chociaż działamy osobno, ta relacja pozwala nam korzystać z doświadczenia Boeinga w zakresie rozwoju, testowania i certyfikacji oraz nie tylko” – czytamy na stronie internetowej.

Boeing był wcześniej jednym z dwóch akcjonariuszy, drugim był Kittyhawk, start-up Advanced Air Mobility (AAM). Wisk Aero zostało założone w 2019 roku jako wspólne przedsięwzięcie Boeinga i Kitty Hawk Corporation, które zostało założone przez współzałożyciela Google, Larry'ego Page'a.

W 2022 roku Boeing zainwestował prawie pół miliarda dolarów w twórcę autonomicznych elektrycznych taksówek powietrznych.

W oświadczeniu z 24 stycznia 2022 roku Wisk potwierdził, że zabezpieczył 450 mln dolarów od Boeinga.

Według Wisk jego najnowszy samolot 6. generacji jest „pierwszą na świecie w pełni elektryczną, autonomiczną, czteromiejscową taksówką powietrzną eVTOL przeznaczoną do transportu pasażerskiego”.

Samolot Wisk jest napędzany 12 niezależnymi wirnikami (po sześć na każdym skrzydle). Może latać na wysokości od 1500 do 5000 stóp, poruszając się z prędkością do 100 mil na godzinę (160 km/h) z zasięgiem około 25 mil (40 km).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony