Beluga zawiozła pierwszego satelitę Airbusa do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego
Samolot specjalny Airbus BelugaST (A300-600ST) dostarczył w miniony weekend do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na przylądku Canaveral na Florydzie satelitę Hotbird 13G zbudowanego przez Airbusa dla firmy Eutelsat. Stało się to kilka godzin po tym, jak bliźniaczy Hotbird 13F, został pomyślnie wyniesiony w kosmo przez rakietę SpaceX Falcon 9.
Oba wspomniane statki kosmiczne są pierwszymi przedstawicielami nowej rodziny satelitów telekomunikacyjnych Airbusa – Eurostar Neo – opartej na platformie i technologiach nowej generacji opracowanych przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i innych podmiotów, w tym Centre National d' Etudes Spatiales (CNES) i Brytyjskiej Agencji Kosmicznej (UKSA).
Wydarzenie jest związane również z pierwszą od 2009 roku wizytą samolotu Beluga w USA. Wtedy maszyna przywiozła tam europejski moduł „Tranquility", przeznaczony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tym razem w locie z Tuluzy Beluga był zasilana mieszanką paliwa zawierającą 30% paliwa zrównoważonego SAF – co odzwierciedla ambicje Airbusa w zakresie dekarbonizacji lotnictwa.
„Cieszę się, że mogliśmy kolejno dostarczyć Eutelsatowi do kultowego Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego dwa satelity, będące dowodem mistrzostwa europejskiej technologii", powiedział Jean-Marc Nasr, dyrektor ds. systemów kosmicznych w Airbusie. „Zdolność Airbusa do oferowania na rynku własnych europejskich rozwiązań podkreśla fakt transportu naszych satelitów unikalnym samolotem Beluga. To przykład wartości korporacyjnej synergii!"
Po osiągnięciu wyznaczonych dla nich pozycji na orbicie wokółziemskiej oba satelity, wyposażone w bardziej wydajne systemy kontroli mocy i temperatury niż ich poprzednicy, będą mogły transmitować ponad 1000 kanałów telewizyjnych w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Zwiększą również zdolność Eutelsat do zapewnienia łączności ponad 135 milionom ludzi, ponieważ zastąpią trzy satelity Eutelsat znajdujące się na orbicie obecnie.
Wraz z pojawieniem się nowych samolotów BelugaXL, wywodzących się z większego płatowca A330-200, flota maszyn BelugaST jest od stycznia br. stopniowo udostępniana zainteresowanym klientom do transportu towarów ponadgabarytowych na całym świecie.
Komentarze