Austrian Airlines wyposaża B777-200ER w technologię AeroSHARK
Austrian Airlines stało się najnowszym przewoźnikiem z Lufthansa Group, który wdrożył technologię AeroSHARK poprawiającą aerodynamikę. 14 stycznia 2025 r. austriacki przewoźnik narodowy ogłosił, że jeden z jego B777-200ER (OE-LPC) odbył lot między Bangkokiem (BKK), a Wiedniem (VIE) z kadłubem o specjalnie obrobionych powierzchniach oszczędzających paliwo.
AeroSHARK został opracowany wspólnie przez Lufthansa Technik, która jest działem inżynieryjno-konserwacyjnym grupy linii lotniczych, oraz niemieckiego giganta chemicznego BASF. Składa się z maleńkich przezroczystych żeberek (nazywanych „riblets” ze względu na ich niewielkie wymiary, wynoszące około 50 mikrometrów), które są nakładane na zewnętrzne powierzchnie samolotu w niektórych kluczowych punktach, zwiększając osiągi aerodynamiczne samolotu i pomagając liniom lotniczym oszczędzać paliwo. Efekt jest podobny do tego, jaki uzyskuje się dzięki skórze rekinów, od czego ta technologia wzięła swoją nazwę.
Chociaż jest to pierwszy samolot Austrian Airlines i pierwszy B777-200ER wykorzystujący tę technologię, Lufthansa i SWISS wyposażyły już co najmniej 17 innych samolotów w to rozwiązanie (jednego B744 i cztery B777F w przypadku Lufthansy, a także 12 B773ER dla SWISS).
Austrian Airlines wyposaży cztery z sześciu swoich B777-200ER w 830 metrów kwadratowych powierzchni technologii AeroSHARK. Oczekuje się, że po zakończeniu procesu montażu do marca 2025 r. każdy z czterech samolotów będzie mógł zaoszczędzić do 1% paliwa podczas każdej podróży.
W innych częściach świata inne linie lotnicze również wdrożyły technologię AeroSHARK, w tym LATAM i All Nippon Airways (ANA).
Film z procesu wyposażenia B777-200ER Austrian Airlines w technologię AeroSHARK można zobaczyć tutaj: https://www.facebook.com/reel/1114896156758866
Komentarze