Australia: kultowy Neptune z Townsville wraca do służby
Personel sił powietrznych Australii odnowił kultowy Lockheed P2V-7 Neptune A89-280 z bazy RAAF Townsville.
Przez siedem tygodni zespół 12 rezerwistów z sekcji wsparcia statycznych samolotów wystawowych (SDASS) w ramach Air Force History and Heritage pracował w Townsville, aby naprawić uszkodzenia konstrukcji Neptune, usunąć korozję, zabezpieczyć odsłonięte powierzchnie i nałożyć unikalną farbę – wybraną ze względu na przyjazność dla środowiska.
W Dniu Pamięci, dwa dźwigi wynajęte od lokalnej firmy podniosły samolot z powrotem na trzy cokoły, na których stał w bazie RAAF Townsville od 2012 r.
W 2011 r. cyklon Yasi spowodował znaczne uszkodzenia zarówno A89-280, jak i A89-272, które były eksponowane w różnych miejscach bazy. SDASS przeprowadziło w 2012 roku poważne prace naprawcze i restauracyjne, aby odbudować A89-280 z uszkodzonych Neptunes.
Ikona Townsville, A89-280 był ostatnim Neptunem dostarczonym Siłom Powietrznym w maju 1962 r. jako część floty 12 samolotów obsługiwanej przez 10. Dywizjon z bazy RAAF Townsville w patrolu morskim, obserwacji oraz zwalczaniu okrętów i okrętów podwodnych.
Jednym z osiągnięć dywizjonu podczas operacji w Townsville było to, że A89-273 pomógł w listopadowej wyprawie 1977 r. podróżnika Bena Croppa w celu odkrycia wraku HMS Pandora, wysłanego przez brytyjską marynarkę wojenną w 1779 r. w celu zlokalizowania buntowników Bounty kapitana Bligha.
Dowódca SDASS, chorąży David Dowe, powiedział, że jego zespół wykonał długi proces renowacji, aby samolot powrócił na cokół przed główną bramą bazy.
Chorąży Dowe powiedział, że renowacja A89-280 była jednym z największych projektów, jakie kiedykolwiek podjęło SDASS.
„Odrestaurowaliśmy i odnowiliśmy Caribous, Canberras i F-111, ale nic tak dużego” – powiedział chorąży Dowe. „To prawdziwa bestia, a droga na dół do hangaru, patrząc z najwyższego poziomu rusztowania, była piekielnie długa.”
„Wiedzieliśmy, że czeka nas zadanie, gdy zdaliśmy sobie sprawę, że od dziobu do ogona był bardzo długi, gdy wtoczył się do hangaru” – powiedział Dowe.
Chorąży Dowe dodał, że przed przeniesieniem Neptune do hangaru restauracyjnego w pierwszym tygodniu pojawiło się kilka nieoczekiwanych i niepożądanych problemów.
Dyrektor grupy Air Force Heritage Projects, kapitan Andrew Tatnell, powiedział, że zespół projektowy pokonał wiele wyzwań, aby odmłodzić starzejący się samolot i usunąć 12 lat utleniania i korozji spowodowanych przez słoną morską bryzę Townsville.
„Jestem bardzo dumny z umiejętności i poświęcenia zespołu” – powiedział kapitan grupy Tatnell. „Pomyślne ukończenie tego projektu na czas było niezwykłym osiągnięciem”.
Starszy oficer ADF RAAF Base Townsville Wing Commander Luke Headley powiedział Townsville Bulletin, że Neptune A89-280 był ważną częścią historii Townsville.
„Strażnicy bram Neptune i Caribou są wspaniałymi pamiątkami naszej historii, szczególnie dla wielu osób z lokalnej społeczności, które służyły tutaj w bazie” – powiedział Wing Commander Headley.
Dla 12 mężczyzn, którzy pracowali przy samolocie, renowacja jest sztuką i pracą z miłości. Cofa czas, aby zachować przeszłość żywą dla nowych pokoleń, aby szanowały i czciły wszystkich, którzy służyli na rzecz podtrzymywania wartości Australii.
Komentarze