Przejdź do treści
Źródło artykułu

Armia amerykańska rezygnuje z programu samolotów rozpoznawczych typu Future Attack

Armia amerykańska wstrzymała realizację programu samolotów rozpoznawczych typu Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ze względu na ograniczone zasoby i pojawiające się wymagania w zakresie ich zdolności.

Po zakończeniu prac prototypowych rozwój FARA ma zostać wstrzymany. Zamiast tego armia skoncentruje się na istniejących platformach i zwiększy nacisk na możliwości bezzałogowego rozpoznania powietrznego.

„Dowiadujemy się z pola bitwy – szczególnie na Ukrainie – że rozpoznanie powietrzne zasadniczo się zmieniło” – powiedział szef sztabu armii, generał Randy George. „Czujniki i broń montowane w różnych systemach bezzałogowych i w przestrzeni kosmicznej są bardziej wszechobecne, mają większy zasięg i są tańsze niż kiedykolwiek wcześniej”.

W związku z tym armia amerykańska zwiększy inwestycje w badania i rozwój bezzałogowych systemów powietrznych do wykorzystania jako platformy rozpoznawcze. Dwa starsze drony zwiadowcze, RQ-7 Shadow i RQ-11 Raven, zostaną wycofane, ponieważ uznano je za przestarzałe.

W ramach szerszej zmiany swojej strategii lotniczej zakupi także dodatkowe helikoptery UH-60M Blackhawk i rozpocznie produkcję ciężkiego śmigłowca CH-47F Chinook Block II.

Jaki był program FARA?

FARA to program zainicjowany przez armię amerykańską w 2018 r. mający na celu opracowanie nowej generacji załogowych śmigłowców rozpoznawczych, które zastąpią wycofany w 2014 r. śmigłowiec zwiadowczy Bell OH-58 Kiowa. Wśród wymagań znalazło się między innymi to, że uzbrojony śmigłowiec rozpoznawczy nowej generacji powinien mieć wirnik o średnicy 12 m (40 stóp) oraz osiągać prędkość maksymalną 333 km/h (180 węzłów).

W konkursie brały udział firmy Boeing, Sikorsky, Karem, Bell i AVX Aircraft we współpracy z L3 Technologies. W 2020 roku finalistami zostały Bell 360 Invictus i Sikorsky Raider X.

Armia amerykańska realizuje obecnie inny program śmigłowców, Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA), którego celem jest opracowanie następcy Blackhawka. 5 grudnia 2022 r. firmie Bell Textron oficjalnie przyznano kontrakt na rozwój o wartości 1,3 mld dolarów na V-280 Valor, samolot tiltrotorowy, który będzie mógł przewozić do 14 żołnierzy i 4 członków załogi. Oczekuje się, że pierwsza seryjna konstrukcja tego typu zostanie dostarczona do 2030 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony