Analiza EUROCONTROL: 2022 – rok, w którym europejskie lotnictwo odbiło się od dna
2022 był rokiem, w którym lotnictwo europejskie przetrwało burzę, wykonując 9,3 mln lotów, o 3,1 mln więcej niż w ubiegłym roku, ale wciąż o 1,8 mln mniej niż w 2019 r. Bieżący rok wygenerował 83% ruchu z 2019 r., co się udało pomimo gwałtownego wzrostu zakażeń na szczep koronowirusa Omicron na początku roku i potem inwazji Rosji na Ukrainę. Ten ostatni czynnik ma nadal ogromny wpływ społeczno-ekonomiczny na wszystkie aspekty europejskiej gospodarki, w tym na lotnictwo.
Jednak pomimo tych wstrząsów, do maja br. ruch stale wzrastał. Dokument analityczny Eurocontrol zagłębia się w liczby i przybliża kwestię ożywienia dla każdego aspektu europejskiego lotnictwa, precyzując, że przedstawione analizy obrazują duże zróżnicowanie ruchu między liniami lotniczymi, lotniskami, ANSP i państwami.
Liderami ożywienia wśród linii lotniczych w 2022 r. byli tani przewoźnicy. Osiągnęli oni ogółem 85% ruchu 2019 r., a najlepsze wyniki w tej kategorii uzyskał Ryanair (109 % poziomów z 2019 r.) oraz Wizz Air (114 %). Również największe europejskie porty lotnicze walczyły o poziomy zbliżające je do rekordów sprzed trzech lat. Tutaj liderem stało się lotnisko IGA w Stambule, które wygenerowało 100% ruchu z 2019 r.
Pełny dokument "EUROCONTROL Analysis Paper: 2022 – The year European aviation bounced back" dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze