Przejdź do treści
Śmigłowiec CH53 ładowany na pokład Belugi podczas testów przeprowadzonych w zakładzie Airbusa w Manching. (fot. Airbus Defence and Space GmbH 2022)
Źródło artykułu

Airbus testuje system załadunku ponadgabarytowych ładunków wojskowych dla samolotów Beluga

Inżynierowie firmy Airbus Defence and Space opracowali i przetestowali system załadunku do samolotu Beluga A300-600ST ponadgabarytowego sprzętu wojskowego. Prawidłowość działania nowego systemu sprawdzili – z pomyślnym wynikiem - podczas ćwiczeń weryfikacyjnych z niemieckimi siłami zbrojnymi jako jego pierwszym użytkownikiem. Na pokład Belugi załadowali średni śmigłowiec CH-53.

"Rośnie zapotrzebowanie na przewozy lotnicze towarów ponadgabarytowych. Możliwości transportowe dostępne na rynku są niewielkie, a w świetle obecnych zmian geopolitycznych wielu klientów szuka nowych, szybkich i wydajnych usług. To jest dokładnie to, co oferujemy z naszą flotą BelugaST", powiedział Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space. "Nasze zespoły pracują nad rozwiązaniem, które ułatwi szybki, sprawny i autonomiczny załadunek do samolotu ciężkich obiektów wojskowych. Szybkość, sprawność i autonomia to dla naszych klientów kluczowe elementy, jeśli chodzi o takie operacje".

Nowe, opracowane za pieniądze Airbus Defence and Space system i urządzenia do załadunku, zostały zaprezentowane przedstawicielom sił zbrojnych z kilkunastu krajów w Manching, na północ od Monachium. System został zaprojektowany i zbudowany od podstaw w 1,5 roku – tyle minęło od wstępnej wymiany pomysłów z niemieckim klientem po jego weryfikację w działaniu, która czeka na ostateczne zatwierdzenie przez Bundeswehrę.

System umożliwia załadunek częściowo zdemontowanego CH-53 w czasie krótszym niż 1,5 godziny, podczas gdy sam proces pakowania śmigłowca na pokład Belugi może potrwać około godziny. Całkowity udźwig systemu, który nie wymaga dźwigu, wynosi 35 ton. System może zostać przemieszczony w dowolne miejsce parkowania samolotu.

Przed ogłoszeniem na początku tego roku zamiarów oferowania na rynku przewozów cargo usług samolotów BelugaST, pięć maszyn tego typu było używanych wyłącznie do transportu dużych sekcji samolotów między różnymi fabrykami Airbusa w ramach systemu produkcyjnego firmy. Wraz z pojawieniem się nowych odrzutowców BelugaXL, bazujących na większej platformie A330-200, istniejąca flota BelugST może przystąpić do obsługi klientów z całego świata.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony