Przejdź do treści
Autor:
Małgorzata Nejman

Airbus testuje nowe technologie ułatwiające pracę pilotom

Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, zaczęła testowanie nowych technologii wspomagających pracę pilota na ziemi i w powietrzu. Do badań służy samolot testowy A350-1000. Weryfikowane technologie, nazwane DragonFly, obejmują układy zautomatyzowanej awaryjnej zmiany kierunku lotu, automatycznego lądowania i wspomagania kołowania. W trakcie testów inżynierowie Airbus UpNext oceniają wykonalność i zasadność dalszych prac nad autonomicznymi systemami lotu.

„Prowadzone testy są jednym z kilku etapów metodycznych badań nad technologiami mającymi na celu usprawnianie i poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych", powiedziała Isabelle Lacaze, szefowa projektu demonstratora DragonFly w Airbus UpNext. „Testowane przez nas systemy, inspirowane biomimikrą, zaprojektowaliśmy w celu identyfikacji cech otoczenia, umożliwiających samolotowi „widzenie" i samodzielne bezpieczne manewrowanie taki sam sposób, w jaki ważki potrafią rozpoznawać punkty orientacyjne".

Podczas testów w powietrzu rozwijane technologie potrafiły pomóc pilotom w locie, zarządzaniu symulowanym zdarzeniem niezdolności członka załogi do pilotowania maszyny oraz podczas lądowania i kołowania. Biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne, takie jak strefy lotów, ukształtowanie terenu i warunki pogodowe, samolot był w stanie wygenerować nowy plan trajektorii lotu i komunikować się zarówno z kontrolą ruchu lotniczego (ATC), jak i z centrum kontroli operacji linii lotniczej.

Inżynierowie Airbus UpNext zbadali też funkcje wspomagania kołowania i parkowania, testowane w czasie rzeczywistym na lotnisku Tuluza-Blagnac. Opracowany system ostrzega załogę o przeszkodach, wysyłając alerty dźwiękowe, wspomaga kontrolę prędkości kołowania i udziela wskazówek dotyczących drogi startowej za pomocą wyświetlanej mapy lotniska.

Oprócz opisanych możliwości Airbus UpNext uruchamia projekt mający na celu przygotowanie nowej generacji systemu komputerowego, opartego na algorytmach, który przyspieszy lądowanie i pomoże pilotom w kołowaniu. Prowadzone testy są możliwe dzięki współpracy ze spółkami zależnymi Airbusa i partnerami zewnętrznymi, takimi jak Cobham, Collins Aerospace, Honeywell, Onera i Thales. DragonFly został częściowo sfinansowany przez francuski Urząd Lotnictwa Cywilnego (DGAC) w ramach francuskiego planu stymulacyjnego, będącego częścią planu europejskiego, Next Generation EU i planu France 2030.

FacebookTwitterWykop
Małgorzata Nejman
Autor: Małgorzata Nejman Zawsze z pasją i pełnym zaangażowaniem podchodzi do bieżących tematów, zagadnień i wyzwań. To z Małgorzatą, macie najczęstszy kontakt. W redakcji od 2014 roku.

Nasze strony