Airbus publikuje wyniki za rok obrotowy 2025
Airbus SE ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały rok 2024 oraz prognozę na 2025 rok.
„W 2024 r. odnotowaliśmy duże zamówienia we wszystkich obszarach działalności, ze wskaźnikiem book-to-bill znacznie powyżej 1, potwierdzającym stały popyt na nasze produkty i usługi. Zrealizowaliśmy nasze cele", ocenił Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbus. Wskazał, że firma skoncentrowała się na kluczowych priorytetach, w szczególności na zwiększeniu produkcji oraz transformacji działu wojskowego i kosmicznego. „Nadal dążymy do rentownego wzrostu i realizacji ambicji dekarbonizacyjnych. Wyniki finansowe za 2024 r. i przekonanie, że w kolejnych latach też będą one dobre, wspierają naszą propozycję zwiększenia dywidendy".
Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 878 (2023: 2 319 maszyn), przy czym zamówienia netto (po anulowaniach) to 826 odrzutowców (2023: 2 094). Portfel zamówionych i czekających na zbudowanie samolotów wyniósł na koniec grudnia 2024 roku 8,658. Dział Airbus Helicopters zarejestrował zamówienia netto na 450 wiropłatów (2023: 393), ze wskaźnikiem book-to-bill powyżej 1 zarówno w płatowcach, jak i wartości, co podkreśla silny popyt na produkty tego działu. Odnotowaliśmy również dobre zamówienia na usługi śmigłowcowe. Wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła do rekordowych 16,7 mld euro (2023: 15,7 mld euro), co odpowiada wskaźnikowi book-to-bill na poziomie około 1,4. Zamówienia w czwartym kwartale objęły 25 dodatkowych myśliwców Eurofighter dla Hiszpanii.
Wartość skonsolidowanych zamówień spadła do 103,5 mld euro (w 2023 r.: 186,5 mld euro), a wartość skonsolidowanego portfela zamówień na koniec 2024 r. wyniosła 629 mld euro (na koniec 2023 r.: 554 mld euro). Wzrost wartości skonsolidowanego portfela zamówień odzwierciedla głównie ogólnokorporacyjny wskaźnik book-to-bill na poziomie powyżej 1 oraz umocnienie dolara amerykańskiego.
Skonsolidowane przychody koncernu wzrosły o 6% rok do roku, do poziomu 69,2 mld euro (2023: 65,4 mld euro). Airbus dostarczył łącznie 766 samolotów cywilnych (2023: 735 samolotów), w tym 75 A220, 602 z rodziny A320, 32 A330 i 57 A350.
Przychody wygenerowane tylko przez działalność dotyczącą samolotów komercyjnych wzrosły o 6% do 50,6 mld euro, głównie w wyniku większej liczby dostarczonych odrzutowców. Przychody Airbus Helicopters wzrosły o 8% do 7,9 mld euro, odzwierciedlając większe dostawy, tj. 361 egzemplarzy (2023: 346 egzemplarzy), solidne wyniki w poszczególnych programach, a także wzrost wolumenu usług. Przychody działu Defence and Space wzrosły o 5% rok do roku do 12,1 mld euro, głównie dzięki działalności pionu wojskowego (Air Power). Dostarczono siedem transportowców A400M (2023: 8), w tym pierwszy dla Kazachstanu.
Skonsolidowany i skorygowany EBIT - alternatywny miernik wyników i kluczowy wskaźnik odzwierciedlający bazową marżę biznesową poprzez wyłączenie istotnych obciążeń lub zysków spowodowanych zmianami rezerw związanych z programami, restrukturyzacją lub wpływem kursów walutowych, a także zysków/strat kapitałowych ze zbycia i nabycia przedsiębiorstw - wyniósł 5 354 mln euro (2023: 5 838 mln euro).
Skorygowany EBIT związany z działalnością Airbusa w obszarze samolotów komercyjnych wzrósł do 5 093 mln euro (2023: 4 818 mln euro), przy czym pozytywny wpływ wyższych dostaw został nieco ograniczony przez inwestycje w przygotowanie produkcji kolejnych odrzutowców.
Program A320 nadal się rozwija, firma zamierza osiągnąć tempo produkcji 75 maszyn miesięcznie w 2027 roku. Spółka stabilizuje obecnie miesięczną produkcję A330 na poziomie około 4. Wyzwania związane z niezawodnością dostaw od podwykonawców, zwłaszcza w przypadku Spirit AeroSystems, ograniczają możliwości przyspieszenia produkcji A350 i A220. W przypadku A350 spółka nadal dąży do osiągnięcia tempa produkcji 12 maszyn miesięcznie w 2028 r. i dostosowuje termin wprowadzenia do eksploatacji wariantu A350F - do przewozu ładunków - co według obecnych planów ma nastąpić w drugiej połowie 2027 r. W przypadku A220 spółka dąży do osiągnięcia miesięcznego poziomu produkcji 14 samolotów w 2026 roku.
Skorygowany EBIT dla Airbus Helicopters wzrósł do 818 mln euro (2023: 735 mln euro), odzwierciedlając wyższe dostawy, solidną rentowność programów i wzrost udziału usług.
Skorygowany EBIT dla Airbus Defence and Space wyniósł -566 mln euro (2023: 229 mln euro), co odzwierciedla wzrost kosztów w wysokości 1,3 mld euro w programach kosmicznych, w tym 0,3 mld euro w czwartym kwartale wynikające z zakończenia dogłębnego przeglądu technicznego. W przypadku programu A400M przeprowadzono dodatkową aktualizację szacunków kontraktu w momencie jego ukończenia i odnotowano obciążenie netto w wysokości 121 mln euro, odzwierciedlające głównie zaktualizowane założenia dotyczące nowej zmiany umowy z krajami-udziałowcami i agencją zakupową OCCAR oraz ryzyka w planie produkcji. W świetle niepewności co do poziomu zamówień na samoloty, spółka kontynuuje ocenę potencjalnego wpływu programu na działalność produkcyjną. Ryzyko związane z kwalifikacją zdolności technicznych i powiązanych kosztów pozostaje stabilne, bez większych zmian w porównaniu do 2023 roku.
Skonsolidowane samofinansujące się wydatki na badania i rozwój były stabilne i wyniosły 3 250 mln euro (2023: 3 257 mln euro). Skonsolidowany EBIT (raportowany) wyniósł 5 304 mln euro (2023: 4 603 mln euro), w tym korekty netto w wysokości -50 mln euro.
Na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy 15 kwietnia br. Rada Dyrektorów zaproponuje wypłatę dywidendy za 2024 r. w wysokości 2 euro na akcję (2023 r.: 1,80 EUR na akcję) oraz specjalnej dywidendy w wysokości 1,00 euro na akcję (taka sama wartość jak w 2023 r. Proponowana data wypłaty to 24 kwietnia br.
Perspektywy
Jako podstawę do działalności w 2025 r. kierownictwo firmy przyjmuje, że nie wystąpią dodatkowe zakłócenia w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych działaniach spółki oraz jej zdolnościach w dostarczaniu produktów i usług. Wytyczne nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć i nie uwzględniają wpływu potencjalnych nowych taryf celnych na działalność spółki. Wytyczne na 2025 r. obejmują wpływ przejęcia niektórych pakietów prac wykonywanych przez Spirit AeroSystems na skorygowany EBIT i wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów, w oparciu o wstępne szacunki i założenie zamknięcia na dzień 1 lipca 2025 r.
Na podstawie powyższych założeń Airbus zamierza:
- dostarczyć klientom około 820 dostaw samolotów cywilnych;
- wypracować skorygowany zysk EBIT w wysokości około 7,0 mld euro.



Komentarze