Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus prezentuje technologie samolotów wodorowych podczas Airbus Summit 2025

Podczas szczytu Airbus Summit 2025 firma Airbus przedstawiła zaktualizowany plan działań, mający na celu zapewnić jej pozycję pioniera w rozwoju lotnictwa pasażerskiego w nadchodzących dekadach.

Airbus zaprezentował potencjalne technologie do wykorzystania w zaprojektowaniu samolotu wąskokadłubowego nowej generacji, który mógłby wejść do służby w drugiej połowie lat 30. XXI wieku, a także swój zmodyfikowany plan działań w ramach projektu ZEROe, który ma na celu rozwój technologii związanych z napędem wodorowym.

Na Airbus Summit firma potwierdziła swoje zobowiązanie do wprowadzenia na rynek komercyjnie opłacalnego samolotu wodorowego i przedstawiła niektóre z kluczowych technologii, które umożliwią pojawienie się w pełni elektrycznego samolotu komercyjnego zasilanego ogniwami paliwowymi. Po latach badań nad lotnictwem wodorowym właśnie ten kierunek prac jest najbardziej obiecujący.

Bruno Fichefeux, szef Airbusa ds. programów przyszłości, powiedział: „Wodór jest sednem naszego zobowiązania do dekarbonizacji lotnictwa. Chociaż zaktualizowaliśmy naszą mapę drogową, nasze zaangażowanie w loty zasilane wodorem jest niezachwiane. Podobnie jak w sektorze motoryzacyjnym, także w lotnictwie w pełni elektryczne samoloty zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi mają potencjał, aby w dłuższej perspektywie zrewolucjonizować transport lotniczy na lepsze, uzupełniając rozwiązania bazujące na zrównoważonym paliwie lotniczym".

Technologie te zostały zaprezentowane jako część nowej, teoretycznej koncepcji samolotu wodorowego napędzanego czterema 2-megawatowymi silnikami elektrycznymi, z których każdy napędzany byłby systemem ogniw paliwowych przekształcającym wodór i tlen w energię elektryczną. Cztery systemy ogniw paliwowych byłyby zasilane z dwóch zbiorników ciekłego wodoru. Koncepcja ta będzie nadal udoskonalana w nadchodzących latach, ponieważ dodatkowe testy pomogą rozwinąć technologie związane z magazynowaniem i dystrybucją wodoru, a także z systemami napędowymi.

Szef projektu ZEROe w Airbusie, Glenn Llewellyn, dodał: „Przez ostatnie pięć lat badaliśmy wiele koncepcji napędu wodorowego, zanim wybraliśmy w pełni elektryczną koncepcję. Jesteśmy przekonani, że może ona zapewnić niezbędną gęstość mocy dla komercyjnego samolotu napędzanego wodorem i może ewoluować w miarę rozwoju technologii. W nadchodzących latach skupimy się na opracowywaniu systemów magazynowania, dystrybucji i napędu, a także będziemy opowiadać się za ramami regulacyjnymi niezbędnymi do zapewnienia, że te samoloty będą mogły wzbić się w powietrze".

W 2023 r. Airbus pomyślnie zademonstrował 1,2-megawatowy wodorowy układ napędowy, a w 2024 r. zakończono kompleksowe testy zintegrowanego układu ogniw paliwowych, silników elektrycznych, przekładni, falowników i wymienników ciepła. Aby sprostać wyzwaniom związanym z obsługą i dystrybucją ciekłego wodoru w locie, Airbus we współpracy z Air Liquide Advanced Technologies opracował Liquid Hydrogen BreadBoard (LH2BB) w Grenoble we Francji. Zintegrowane testy naziemne zaplanowano na 2027 r. w Electric Aircraft System Test House w Monachium, które obejmą połączone układy: napędowy i dystrybucji wodoru w celu kompleksowej walidacji systemu.

Oprócz technologii lotniczych Airbus będzie nadal wspierać rozwój gospodarki lotnictwa wodorowego i powiązanych ram regulacyjnych, które są również kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wprowadzenie lotów zasilanych wodorem na dużą skalę.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony