Airbus i Norwegian Air Ambulance Foundation zaprojektują przyszłe misje medyczne dla CityAirbus NextGen w Norwegii
Firma Airbus Helicopters nawiązała współpracę z Fundacją Norweskiego Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (Norwegian Air Ambulance Foundation, NAAF) z zamiarem opracowania sposobów użytkowania statku powietrznego pionowego startu i lądowania CityAirbus NextGen w służbie medycznej Norwegii. Przedstawiciele stron zamierzają wspólnie przeanalizować przydatność elektrolotów eVTOL do wykonania określonych zadań medycznych w całym kraju, co następnie pozwoli uwzględnić wymagania
operacyjne użytkownika bezpośrednio w konfiguracji eVTOL budowanego przez Airbusa.
Skupiając się na tym, w jaki sposób eVTOLe mogą być używane do różnych rodzajów misji medycznych, Airbus Helicopters i NAAF opracują kompleksowy plan działania, skracający czas reakcji na sytuacje kryzysowe w scenariuszach typowych dla Norwegii. W celu poprawy usług świadczonych pacjentom i ogólnej wydajności norweskiego systemu ratownictwa medycznego, partnerzy zamierzają długoterminowo badać komplementarność klasycznych śmigłowców i eVTOL, gdy te ostatnie wejdą już do użytku.
Podejście to można będzie rozszerzyć na region poprzez współpracę z sąsiednimi krajami dla optymalizacji działań wykraczających poza krajowy system opieki zdrowotnej. Prof. Hans-Morten Lossius, sekretarz generalny Norweskiej Fundacji Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, powiedział: „Całościowa wiedza pracowników Airbusa w dziedzinie lotnictwa to atut, który pomoże nam zaprojektować sposób wykorzystania różnych statków powietrznych na potrzeby usług medycznych.
Kieruje nami potrzeba uzyskania komplementarności w tym przedsięwzięciu: śmigłowce pozostaną niezbędne do prowadzenia misji EMS, natomiast elektroloty eVTOL mogą zapewnić dodatkowe możliwości wspierania ratowników, na przykład poprzez szybki transport specjalistów medycznych na miejsca wypadków lub narządów do transplantacji z jednej kliniki do drugiej.
Balkiz Sarihan, szef działu Urban Air Mobility w Airbus Helicopters, powiedział: „Fundacja NAAF zawsze była liderem we wdrażaniu innowacji medycznych. Ostatnio badała możliwości zainstalowania tomografu komputerowego na pokładzie śmigłowca H145 wyposażonego w pięciołopatowy wirnik nośny. Cieszymy się na współpracę z takim partnerem. Wierzymy, że opracowanie instrukcji użytkowania operacyjnego eVTOL przyczyni się do lepszej ochrony Norwegów i zapewnienia im dostępu do skutecznej opieki zdrowotnej”.
Pierwszym krokiem w kierunku stworzenia całościowego systemu eksploatacji medycznego wariantu eVTOL będzie ocena wydajności obecnego systemu HEMS w Norwegii. Następnie partnerzy przeprowadzą symulację różnych scenariuszy niesienia pomocy drogą lotniczą, łącząc wszystkie posiadane przez NAAF zasoby (statki powietrzne). Aby opracować właściwe koncepcje operacyjne dla uzupełniających się lotniczych misji medycznych, Airbus Helicopters i NAAF ustalą, jakie podstawowe elementy systemu eksploatacji eVTOL będą potrzebne w kraju – dotyczy to infrastruktury, zarządzania ruchem lotniczym oraz pozyskiwania i dystrybucji energii elektrycznej.
Norwegian Air Ambulance, narodowa służba HEMS, eksploatuje mieszaną flotę śmigłowców H135 i H145. Mając ponad 40-letnie doświadczenie w udzielaniu pomocy medycznej w nagłych wypadkach, jako lotnicze pogotowie ratunkowe świadczy opiekę przedszpitalną w całym kraju dzięki najnowocześniejszemu wyposażeniu posiadanych wiropłatów.
Komentarze